W tej witrynie są wykorzystywane pliki cookie, których google używa do świadczenia swoich usług i analizowania ruchu. Twój adres ip i nazwa klienta użytkownika oraz dane dotyczące wydajności i bezpieczeństwa są udostępniane firmie google, by zapewnić odpowiednią jakość usług, generować statystyki użytkowania oraz wykrywać nadużycia i na nie reagować.
,,Belgravia'' Julian Fellowes
niedziela, 31 maja 2020
Belgravia 
Julian Fellowes
Tłumacz: Anna Bańkowska 
Wydawnictwo: Marginesy
Ilość stron: 464
Rok wydania: 2016
Opis: 
,,Najnowsza powieść twórcy serialu Downton Abbey i laureata Oscara za scenariusz do Gosford Park Roberta Altmana.

Rok 1815. W przededniu bitwy pod Waterloo w Brukseli odbywa się bal na cześć dowódcy wojsk brytyjskich, księcia Wellingtona. Oprócz brytyjskiej arystokracji i oficerów uczestniczy w nim dostawca wojskowy James Trenchard z małżonką oraz córką. Ich obecność, choć dla elit bulwersująca, nie jest przypadkowa. Nim jednak bal się skończy, Sophie przeżyje najstraszliwsze chwile swego życia, a oficerowie ruszą na pole bitwy, gdzie wielu z nich zginie, wciąż w mundurach galowych, w których opuścili bal.

Londyn, ćwierć wieku później – stolica zmienia oblicze pod rządami młodziutkiej królowej Wiktorii. Powstają nowe rezydencje, nowe dzielnice elit, takie jak Belgravia, miasto rozkwita. Arystokracja, chcąc nie chcąc, coraz częściej musi przyjmować na salonach coraz bogatszych nuworyszy.

Pilnie strzeżona tajemnica łącząca dwie  rodziny z tych oddzielonych przepaścią światów tylko czyha, by wywrócić do góry nogami życie bohaterów.

Ambicja, zawiść, gniew, chciwość, życzliwość, bezinteresowność – a przede wszystkim miłość – te emocje zawsze kierowały ludzkimi poczynaniami... Ta historia wydarzyła się dwa wieki temu, a mimo to jej bohaterowie nie różnią się tak bardzo od nas.''



W tym roku, nie w Sylwestra, ale postanowiłam dzielić się swoją opinią o książkach, o których adaptacjach wam wspominałam na blogu. W większości przypadkach sięgam szybciej po pierwowzór literacki, niż produkcje filmowe czy serialowe. 
Na pierwszy ogień wybrałam ,,Belgravię'', która zapadła mi w pamięci, przez to, że w Wielkiej Brytanii powieść Juliana Fellowesa zanim została wydana w w całości, najpierw udostępniona na stronie rozdziały po kolei. 

Fabuła książki została osadzona w czasach wiktoriańskich, choć początek tej powieści zaczyna się przed dzień bitwy pod Waterloo, który wpłynął i zmienił życie rodzin. Obie musiały uporać się ze stratą, podjąć trudną decyzję, które wpłynęły na przyszłość  wielu osób. Po czym mamy kilkunastoletnich przeskok czasowy, po którym ,,Belgravia'' opowiada historię miłości, kłamstwie oraz klas społecznych. Nie będę się wdawać szczegóły, ponieważ trudno pisać o tej książce nie zdradzając fabuły, do której jeszcze przejdę. 

Autor stworzył dość specyficznych postacie. Ma się wrażenie, że są bardzo wyniosłe i tworzą dystans. Przez co ciężko ich polubić. Nie ma w nich żadnej charyzmy, wręcz przeciwnie. Może to jest charakterystyczne dla tych czasów. Nie wiem, ale pewne jest, że większość z nich jest przedstawicielami pewnych ról i klas społecznych tamtej epoki. 

Zdecydowanie Julian Fellowes lepiej przedstawił postacie kobiece, które podejmują wszystkie istotne decyzji, za plecami mężczyzn. Oni o wszystkim dowiadują się po czasie. 
Pomimo tego, postać Anny i hrabiny Brockenhurst mają niemal identyczne charaktery. Obie są Opanowane, inteligentne i spokojne, ale w swoim czasie potrafią subtelnie wbić szpilkę 
Na tle wszystkich postaci kobiecych z pewnością wyróżniają się Susan i Sopjhie. 

Nie będę ukrywać, że ,,Belgravia'' ma bardzo przewidywalną fabułę. Od początku do końca można się w niej domyślić wielu rzeczy. Jak zakończą się wątki poszczególnych postaci. Tempo akcji przez całą powieść jest takie same, ani na chwilę nie zwalnia bądź przyśpiesza.

Nie mniej jednak ciężko nie docenić stylu i lekkości pióra Juliana Fellowesa, który ma bardzo bogate, wyszukane i plastyczne słownictwo. Na palcach jednej ręki mogę wyliczyć książki z tego gatunku tak dobrze napisane, 

Ciężko mi  dość jednoznacznie ocenić ,,Belgravię'', ponieważ pod względem fabularnym jest dość przewidywalna, miejscami nudna,ale od strony stylistycznej i gramatycznej została świetnie napisana. Zazwyczaj bywa tak, że autor ma świetny pomysł, ale zawodzi jego warsztat, w tym przypadku jest na odwrót. 

91 komentarzy:

  1. Mówiąc szczerze, nie przekonała mnie do siebie ta książka. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie dziwi mnie to. Ja po jej przeczytaniu nie czuję się usatysfakcjonowana tą lekturą.

      Usuń
  2. Pod względem fabuły zapowiada się, że to całkiem moje klimaty. Muszę zapisać sobie tytuł tej książki i dać jej szansę przy okazji. Szkoda tylko, że ta fabuła taka przewidywalna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze warto dawać szansę książką. Jest wiele opinii i gustów. Może akurat tobie się spodoba. Mnie przewidywalność nie zawsze przeszkadza, ale w przypadku ,,Belgravii" zaniżała tylko poziom powieści.

      Usuń
  3. Gdy książka jest świetnie napisana, można przymknąć oko na przewidywalność fabuły :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się,a kunsztu literackiego autorowi nie można odmówić.

      Usuń
  4. Hmm widzę, że masz dość ambiwalentne odczucia dotyczące tej książki. Ja póki co nie mam jej w planach.

    OdpowiedzUsuń
  5. Szkoda, że tak słabo to wypadło w warstwie fabularnej, bo podobne klimaty do mnie przemawiają i to bardzo. Ale niestety doskonały warsztat bez towarzyszącej mu dobrej opowieści to trochę za mało...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielka szkoda. Do mnie również przemawiają takie klimaty. Zgadzam się z twoim zdaniem.

      Usuń
  6. jeśli nudnawa to ominę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie znam jeszcze tej autorki, celuję może w nieco inne lektury, ale zapisuję sobie awaryjnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest nie autorka a autor. W takim razie może kiedyś nadejdzie jej pora.

      Usuń
  8. Książka, a właściwie jej tematyka nie jest dla mnie, ale z pewnością ktoś odnajdzie się w tej tematyce. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się. Każda książka ma swoją grupę czytelników.

      Usuń
  9. Nie wiem czy bym jej podołała, skoro jest przewidywalna i nudna :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tego nie wiem. Można to tylko w jeden sposób sprawdzić.

      Usuń
  10. Mimo tego, że jest świetnie napisana, ale jednocześnie nudna, to ją sobie odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ależ okładka fantastyczna! Ostatnio chodzą mi po głowie czasy wiktoriańskie, kilka razy w życiu tylko sięgnęłam po książki osadzone w tych ramach czasowych. Szkoda, że ci bohaterowie są ciężcy do polubienia – aczkolwiek coś mi się wydaje, że to może jednak kwestia czasów. Szkoda, że wieje nudą czasami…

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okładka rzeczywiście ma swój urok. Z bohaterami jest to kwestia tamtych czasów i miejsca jakie zajmują w społeczeństwie.

      Usuń
  12. Hmmm, mam w planach tę książkę, już od jakiegoś czasu, ale teraz to nie wiem czy chcę ją przeczytać ;). Trochę mnie zraziła ta przewidywalność i nuda...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jej nie miałam w swoich planach. Dopóki nie zaczęłam się nosić z myślą o napisaniu postu o serialu. Decyzja ostateczna należy do ciebie.

      Usuń
  13. Nie znam tego autora, ale lubię książki osadzone w epoce wiktoriańskiej, więc pewnie sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest on bardziej kojarzony jako scenarzysta seriali niż pisarz. W takim razie może tobie się spodoba.

      Usuń
  14. Słyszałam wiele opinii, jakoby była to przeciętna i na wskroś przewidywalna książka, jednak już chyba ze trzy lata mam zamiar ją przeczytać i nie wydaje mi się, by to miało się zmienić! :) Dzięki, że mi o niej przypomniałaś!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie dla mnie taka była. Ja mam dużo takich książek. Nie ma za co😉.

      Usuń
  15. Dawno nie wchodziłam w klimaty powieści historycznej, zwłaszcza serii, tak aby jak najdłużej przebywać z ulubionymi bohaterami. Cykl jeszcze przede mną, w planach czytelniczych. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie jest cykl. Początkowo była w Wielkiej Brytanii publikowana po jednym rozdziale.

      Usuń
  16. Podoba mi się umiejscowienie fabuły i odległe czasy. Mimo przewidywalnej fabuły chętnie bym po nią sięgnęła :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że dasz jej szanse. Może tobie bardziej się spodoba.

      Usuń
  17. Myślę, że w przypadku tego gatunku przewidywalność odebrałaby mi przyjemność czytania, a dobry styl nie wystarczy. Ale nie przekreślam jej na pewno.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie trochę przewidywalność, rzeczywiście odebrała przyjemność czytania. Cieszę się, że jej całkowicie nie skreślasz.

      Usuń
  18. Uwielbiam ten okres, więc pewnie prędzej czy później bardziej zainteresuję się tym tytułem. Na chwilę obecną jednak mam co czytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie z chęcią przeczytam twoją recenzję tej książki. Ja zawsze mam co czytać.

      Usuń
  19. Nie przepadam za przewidywalną fabułą książki, chyba to nie jest propozycja dla mnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie, ale czasami przewidywalność nie jest zła.

      Usuń
  20. Po samym opisie miałam ochotę przeczytać tę książkę, ale po przeczytaniu recenzji mam mieszane uczucia. Muszę to jeszcze przemyśleć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Opis jest ciekawy. Sama książka jest dobrze napisana, ale fabuła pozostawia wiele do życzenia.

      Usuń
  21. Chociaż recenzja jest bardzo szczegółowa i obiektywna, to mnie jednak ani tematyka książki, ani sam autor nie porywa. Poczekam na Twoje następne recenzje, a tymczasem pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Mnie też szczególnie nie porwała. Również pozdrawiam.

      Usuń
  22. Chyba jednak odpuszczę. Autora zupełnie nie kojarze :( A skoro książka dość średnia, to się nie skuszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Autor jest znany bardziej jako scenarzysta seriali niż pisarz. Rozumiem. Nie namawiam, pewnie masz masę innych, ciekawszych na swojej liście.

      Usuń
  23. Powiem Ci, że ten tytuł mam na liście już bardzo długo i jakoś nie ciągnie mnie ani do jej kupienia, ani przeczytania. Ma tak skrajne opinie, że ciężko mi zdecydować czy po nią sięgnąć. Nie chce się rozczarować więc jeszcze trochę pomyśle :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, ma skrajne opinie. Ja zdecydowałam się na egzemplarz z biblioteki. Nie ciekawiła mnie na tyle, żebym ją kupiła.
      To ja cię zostawię z myśleniem.

      Usuń
  24. Niestety nie dam się namówić, szkoda mi czasu na nudnawe historie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W pełni to rozumiem. Jest tyle ciekawych książek do czytania.

      Usuń
  25. chyba wolę współczesnej klimaty bardziej:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książki osadzone w innych epokach, również są ciekawe i mają ciekawy klimat, ale rozumiem co przyciąga czytelników do współczesnych klimatów.

      Usuń
  26. Raczej nie w moim guście, więc tym razem pass ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Może innym razem jakaś książka cię zaciekawi.

      Usuń
  27. Jeżeli książka jest miejscami nudna to na pewno raczej sobie ją odpuszczę :/ Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem i w takim razie nie namawiam. Również pozdrawiam.

      Usuń
  28. Mnie jakoś ta książka nie zainteresowała, ale fajnie, że mogłam przeczytać Twoją recenzję :D
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też nie, ale napisałam o serialu, więc chciałam być słowna i książkę także przeczytałam. Koło mi to czytać.

      Usuń
  29. Chyba to nie jest książka dla mnie przynajmniej tak stwierdzam po przeczytaniu recenzji

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy ma inny gust i czegoś innego wymaga od książki. Może tobie, by się spodobała.

      Usuń
  30. Myślę, że takie opanowane i wyniosłe postacie są charakterystyczne dla czasów wiktoriańskich. Wtedy ludzie nie zachowywali się tak otwarcie jak teraz. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mi się tak wydaje. Zgadzam się ludzie wtedy byli mnie otwarci. Teraz czasem ma się wrażenie, że jest to wręcz wymuszone i sztuczne w niektórych przypadkach.

      Usuń
  31. Raczej się sięgnę, niestety nie zaciekawiła mnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po jej przeczytaniu, w pełni to rozumiem. Można się wszystkiego domyślić.

      Usuń
  32. Nawet nie miałam okazji zobaczyć okładki tej książki wcześniej :o!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie dziwi mnie to. Ciężko jest znać i kojarzyć okładki wszystkich książek. Dużo nie straciłaś.

      Usuń
  33. Odpowiedzi
    1. Też lubię taką kolejność, ale czasami przez przypadek zdarza się obejrzeć najpierw adaptacje.

      Usuń
  34. Obcowanie z bogatym wysmakowanym słownictwem tak wyszukanym i plastycznym napewno czytelnikowi dostarczy rozrywki:)

    OdpowiedzUsuń
  35. Nie lubię powieści tego typu, ale moja mama chętnie by się w tym zaczynała!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie może warto podsunąć jej tę książkę.

      Usuń
  36. Nie jest to mój klimat, ale już wiem komu by się ta książka spodobała i mam już pomysł na prezent :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Cieszę się, że mimo wszystko trafi do osoby, którą lubi takie klimaty.

      Usuń
  37. Jestem bardzo ciekawa tej książki! Mimo wszystko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że ciebie zaciekawi. Czekam na twoją opinię.

      Usuń
  38. Z chęcią bym zobaczyła film na podstawie tej książki bo takie klimaty mi odpowiadają.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest sześcioodcinkowy serial, o którym pisałam już wcześniej.

      Usuń
  39. Książka, mimo że nie moje klimaty, wydaje się po opisie bardzo ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Opis rzeczywiście jest ciekawy. Każdy lubi coś innego, więc pewnie znajdziesz książkę ciekawą.

      Usuń
  40. uwielbiam książki osadzone w historii, filmy i książki kostiumowe. to coś dla mnie z uwagi na gatunek jednak akcja mogłaby być bardziej dynamiczna, bo szybko się nudzę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może jednak ta książka ci się spodoba. Skoro lubisz tego typu historię, filmy i książki.

      Usuń
  41. książka zdecydowanie nie dla mnie. Nie lubię takiego klimatu i powieści osadzonych w XIX wieku. Raczej bym się wynudziła :P ale recenzja świetna!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytałam wiele świetnych książek, których akcja została osadzona w XIX wieku. Widocznie trafiałaś na te kiepskie. Możliwe, bo ja też się trochę wynudziłam.

      Usuń
  42. Raczej się nie skuszę. Nie lubię tego typu książek a jej przewidywalność nie zachęca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Mnie przewidywalność nie zawsze przeszkadza w książkach.Wszystko zależy od autora.

      Usuń
  43. Myślę, że ciężko nadrobić warsztatem brak pomysłu, więc raczej spasuję. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To działa w obie strony. Brak warsztatu ciężko również nadrobić dobrym pomysłem.

      Usuń
  44. Wielka szkoda, że mimo świetnego warsztatu autora książka okazała się nudna.

    OdpowiedzUsuń

© 2020 | graphic-luna