W tej witrynie są wykorzystywane pliki cookie, których google używa do świadczenia swoich usług i analizowania ruchu. Twój adres ip i nazwa klienta użytkownika oraz dane dotyczące wydajności i bezpieczeństwa są udostępniane firmie google, by zapewnić odpowiednią jakość usług, generować statystyki użytkowania oraz wykrywać nadużycia i na nie reagować.
,,Dom z ogrodem tanio sprzedam. Świąteczne porządki Genevieve Hibou"  Eliza Veinard
niedziela, 4 października 2020
,,Dom z ogrodem tanio sprzedam. Świąteczne porządki Genevieve Hibou"  
 Eliza Veinard
Seria: Komisarz Serge Olovski #1
Wydawnictwo: Oficynka
Liczba stron: 230
Rok wydania: 2020
Opis: 
Dwa śledztwa komisarza Olovskiego.
Nad brzegiem rzeki Ourcq znaleziono ciało zamordowanego pracownika miejscowego biura notarialnego. Do śledztwa włącza się emerytowany komisarz Serge Olovski. W poszukiwaniu mordercy natyka się na Ewę Wolny. Co wyniknie z ich współpracy?
Olovski z nudów podgląda swoją wiekową sąsiadkę Genevieve Hibou. Kiedy w wypadku samochodowym ginie syn starszej pani, komisarz odkrywa mroczną przeszłość kobiety. Czy doprowadzi ona go do wyjaśnienia podejrzanej śmierci?
Książka ta otwiera cykl kryminalnych opowieści Elizy Veinard o mrocznych tajemnicach sennego pikardyjskiego miasteczka i nieco melancholijnym komisarzu Olovskim, któremu nie dane jest odpocząć na emeryturze.


 ,,Dom z ogrodem tanio sprzedam. Świąteczne porządki Genevieve Hibou"  to książka, która składa się z dwóch opowiadań. Obie historie łączy ze sobą jeden bohater, emerytowany komisarz Serge Olavski. 

Akcja powieści osadzona jest w prowincjonalnej miejscowości La Ferte, gdzie większość mieszkańców zna siebie choćby z widoku. Pewnego dnia na ławce zostaje znaleziony młody chłopak. Serge Olavski. nie był związany z tą sprawą, ale na prośbę swojego następcy postanowił przyjrzeć się mieszkańcom i tak poznajemy kolejnych bohaterów tej historii. ,,Dom z ogrodem. Tanio sprzedam" to bezpieczne opowiadanie, w którym mamy jedną zbrodnie i kilka tropów. Bardziej tutaj mamy okazji poznać postacie, które będę towarzyszyć nam w kolejnych sprawach. Dopiero w drugim opowidaniu zawartym w tej książce autorka zaczyna bawić się z czytelnikiem. Zaczynamy się zastanawiać czy to, to jest już główna zbrodnia, czy jeszcze autorka  czymś nas jeszcze zaskoczy. Sprawa też nie jest tak oczywista, na jaką się wydaje na pierwszy rzut oka. Czym przykuwa uwagę. 

W książce Elizy Veinrad większość bohaterów na bardzo dobrze nakreślone charaktery. Nie są oni jednowymiarowi mają swoje wady i zalety. Mało tego wiarygodnie opisała zachowania społeczności w określonej sytuacji. 

Tak, więc Serge Olavski jest głównym bohaterem, którego nie da się nie lubić. Starszy pan jest bardzo miłym i  otwartym człowiekiem, ale także samotnym.  Mężczyzna przygląda się wszystkiemu z boku i korzysta ze swojego doświadczenia i otwartości ludzi. 
Ewa jest polką na emigracji. Niedawno straciła męża, dzieci dorosły, a ona została sama, więc z chęcią dołącza do śledztwa głównego bohatera i tak narodzi się przyjaźń. 
Pozwolę sobie wspomnieć o Gilesie młodym inspektorze, którego co prawda nie był za bardzo prominentną postacią, ale z pewnością wyróżnia się on na tle innych pozytywnych postaci, które były przedstawione w tej książce. Przede wszystkim mężczyzna jest niecierpliwy, pewny siebie. Czasami można wręcz odnieść wrażenie, że bije od niego mała arogancja

,,Dom z ogrodem tanio sprzedam. Świąteczne porządki Genevieve Hibou"  Elizy Veinard to kryminał, który jest nietuzinkowy. Przez miejsce, w którym jest umiejscowiona akcja, ponieważ czuć ten małomiasteczkowy i prowincjonalny klimat. Same sprawy nie są rozdmuchane do niewiadoma jakich rozmiarów. Wszystko dzieje się w obrębie jednej społeczności. Klimat debiutanckiej powieści autorki bardzo kojarzy mi się z opowiadaniami o Sherlocku Holmsie i Pannie Marple. Bohater szuka i rozmawia, a na końcu przedstawia swoją analizę. Żeby nie było w tej książce nie zabrakło również mroczniejszych elementów, ale na dłuższą chwilę nie czuć tego cięższego tonu. 

,,Dom z ogrodem tanio sprzedam. Świąteczne porządki Genevieve Hibou"  to książka, która nie trzyma czytelnika w napięcie poprzez makabryczne opisy czy zwrotny akcji, a poprzez ciekawe zagadki i tropy, które angażują czytelnika, ponieważ trzeba być czujnym, ponieważ wskazówki możemy znaleźć na każdym kroku. 

Eliza Veinard zdecydowała się na narrację z perspektywy trzeciejosoby. Dialogów jest stosunkowo mało do opisów, ale są one bardzo naturalnie. Zwłaszcza przekomarzania pomiędzy bohaterami, które mogłyby być żenujące, a w ustach tych bohaterów i w danej sytuacji wywołują uśmiech na twarzy. Opisy są różnorodne i barwne. Mnie ich długość nie przeszkadzała, ale zdaje sobie sprawę, że jestem w mniejszości. Przeważał język potoczny. Było parę wulgaryzmów, ale one były przypisane tylko do konkretnej grupy bohaterów.  

,,Dom z ogrodem tanio sprzedam. Świąteczne porządki Genevieve Hibou"  Elizy Veinard to krótka książka, z bohaterami, z którymi chce się przebywać dłużej. Z ciekawą fabułą i fajnym klimatem. To dobry debiut, który zwiastuje nową, świeżą serię kryminalną na polskim rynku wydawniczym. 

Za egzemplarz recenzencki dziękuję wydawnictwu Oficynka. 


90 komentarzy:

  1. Bardzo lubię nietuzinkowe kryminały, dlatego myślę, że temu dam jak najbardziej szansę. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobre kreacje bohaterów są bardzo ważne

    OdpowiedzUsuń
  3. w zasadzie jest to propozycja którą mogłabym teraz przeczytać, czemu by nie :) lubię kryminały

    OdpowiedzUsuń
  4. Widzę, że zapowiada się dość ciekawa seria :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się, ale czas pokaże, czy światło dzienne ujrzą kolejne sprawy komisarza Olovskiego.

      Usuń
  5. Taki porządny dom z ogrodem to by mi się przydał, tutaj mam za mały ogród :-)
    Świetna recenzja, książka do przeczytania, bo lubię takie krótkie formy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Juliusz miałby gdzie buszować w trawie.
      Dziękuję.

      Usuń
  6. Pierwszy raz słyszę o tej książce. Fajnie, że tak pozytywnie cię zaskoczyła 😊

    OdpowiedzUsuń
  7. Czasami taka lżejsza odmiana kryminału też jest u mnie mile widziana - zwłaszcza kiedy poczuję znużenie bardziej makabryczną i przerażającą tematyką.

    OdpowiedzUsuń
  8. Powiem, że taka przedstawiona zagadkowa fabuła jest w stanie mnie wciągnąć.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawie zapowiada się ta książka, z chęcią po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  10. To coś dla mnie - zagadki do rozwiązania i ciekawi bohaterowie. Chętnie się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie, że myślisz, że to książka dla ciebie.

      Usuń
  11. Pierwszy raz słyszę o tej książce. Niestety nie jest w moim typie, wolę inny styl :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Pewne masz wiele innych książek do nadrobienia.

      Usuń
  13. Nie słyszałem, a brzmi świetnie. Lubię krótkie formy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że tak myślisz. Ja powoli się do niej przekonuję.

      Usuń
  14. Ciekawie ta książka się zapowiada, chętnie ją przeczytam i sprawdzę czy mi się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze warto samemu sprawdzić, chyba, że mamy do czynienia z książką, którą większość osób nie poleca ;).

      Usuń
  15. Może kiedyś, na jakiś jesienny wieczór :)

    OdpowiedzUsuń
  16. zastanawia mnie dlaczego ostatnio debiuty są takie krótkie, nie wiem, czy to jakiś trend, czy wymóg. A co do samej książki to nie mój klimat, ale lubię dawać szansę debiutantom ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lepiej krótki, a dopracowany debiut niż na siłę rozciągnięty. Też lubię dawać im szansę.

      Usuń
  17. Mam ten tytuł w planach, więc cieszę się, że Ci się spodobał - najwyraźniej nie będzie to czas zmarnowany :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie czekam na twoją opinię. Nie powinien to być zmarnowany czas.

      Usuń
  18. Widzę już świątecznie się zrobiło u ciebie. Miłego reszty dnia

    OdpowiedzUsuń
  19. Chętnie zainteresuję się tytułem, moje ulubione klimaty czytelnicze, zatem powinna się przy nim dobrze zrelaksować, wciągam na listę czytelniczą. :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Szalenie lubię, kiedy zdecyduję się sięgnąć po debiut, dac mu szansę, a on mnie nie zawiedzie, jakby podwójna satysfakcja. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie jest tak jak piszesz. Przy debiutach to podwójna satysfakcja.

      Usuń
  21. myślę że w wolnym czasie przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie sięgnęłabym z czystej ciekawości oraz nietuzinkowości :)

      Usuń
    2. tylko kiedy ten czas znajdę to nie wiem...

      Usuń
    3. Cieszę się, że również cię zaciekawiła.

      Usuń
    4. Ja tym bardziej nie będę wiedzieć, ale życzę ci abyś miała więcej wonego czasu.

      Usuń
  22. Myślę, że spodobałaby mi się ta książka, zwłaszcza, jak napisałaś, z bohaterami chce się przebywać dłużej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszy mnie to. Daj znać jeśli po nią sięgniesz.

      Usuń
  23. Lubię taki nietuzinkowe krymonały, gdzie czuć klimat prowincjonalnego miasteczka. Dodatkowo tytuł bardzo intryguje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie ta książka powinna ci się spodobać.

      Usuń
  24. Fajnie, że książka tak pozytywnie Cię zaskoczyła. Też ostatnio czytałam książkę, która mnie zupełnie zaskoczyła

    OdpowiedzUsuń
  25. Jakoś mnie ta książka nie zainteresowała, dlatego nie będę na siłę się do niej przekonywać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Nie ma po co czytać na siłę. Tylko człowiek się męczy, a lektura wydłuża.

      Usuń
  26. Brzmi ciekawie, wcześniej o niej nie słyszałam, ale chętnie po nią sięgnę w wolnej chwili. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że tak myślisz. Mogłaś nie słyszeć, bo to debiut.

      Usuń
  27. Mimo Twojej notki jak na razie nie zamierzam sięgać po tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Może kiedyś zmienisz szanse, skoro na razie nie zamierzasz po nią sięgać.

      Usuń
  28. Dobrze, że debiut jest krótki i dopracowany. Może kiedyś się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  29. Takie książki to ja lubię. Chętnie po nią sięgnę, gdy tylko wpadnie w moje ręce. Ostatnio weszłam w posiadanie dwóch książek z tego wydawnictwa i będa czytane.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że jesteś tą książką zainteresowana.

      Usuń
  30. Widzę, że moje poprzedniczki są zaciekawione tą propozycją - podobnie jak i ja:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze miło jak tyle osób zainteresuje się udanym debiutem.

      Usuń
  31. Lubię ciekawe, udane debiuty. Mam nadzieję, że za jakiś czas uda mi się przeczytać tę książkę :D

    OdpowiedzUsuń
  32. Czyi wychodzi na to, że to kolejna pozycja, której warto poświęcić swój czas. Takie książki lubię, a że danwo nie czytałam niczego w tym gatunku, chętnie ją poznam.

    OdpowiedzUsuń
  33. Jestem dosc wybredna, szczegolnie w kwestii kryminalow, rzadko po jakis siegam, wiec musi byc naprawde wartosciowy. Moze na wakacje? Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też ostatnio jestem wybredna jeśli chodzi o ten gatunek. Na zbyt wielu już się zawiodłam. To może być dobra powieść na wakacje.

      Usuń
  34. Fabuła książki zapowiada się interesująco. Myślę, że pozycja godna uwagi

    OdpowiedzUsuń
  35. O właśnie! I to jest coś zdecydowanie dla mnie! Nie czytałam jeszcze nic od tej autorki. Czas to zmienić!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super. Jest to debiut, więc mogłaś nie znać tej autorki.

      Usuń
  36. Jak na debiut wygląda na to, że to całkiem niezła przygoda powieściowa.

    OdpowiedzUsuń
  37. Małomiasteczkowy klimat idealnie sprawdza się w kryminałach, moim zdaniem podkręca to emocje. Będę miała ten tytuł na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, ponieważ dotyczy to społeczności, która siebie zna i emocje są większe, ale i rozmowy bardziej osobiste. Super.

      Usuń
  38. Rozumiem. Również pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  39. Czas pokaże.
    Również pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  40. Fajna książka na jesienne wieczory, bardzo miło spędziłam z nią czas. Pani Hibou wymiata ;)

    OdpowiedzUsuń
  41. Ciekawa książka, choć nie do końca moje klimaty :) Teraz zagrzebałam się w fantastyce i raczej prędko tego gatunku nie opuszczę

    OdpowiedzUsuń

© 2020 | graphic-luna