W tej witrynie są wykorzystywane pliki cookie, których google używa do świadczenia swoich usług i analizowania ruchu. Twój adres ip i nazwa klienta użytkownika oraz dane dotyczące wydajności i bezpieczeństwa są udostępniane firmie google, by zapewnić odpowiednią jakość usług, generować statystyki użytkowania oraz wykrywać nadużycia i na nie reagować.
,,Groza wokół K2" Anna Czerwińska
niedziela, 20 grudnia 2020

 

Groza wokół K2
Anna Czerwińska 
Rok wydania: 2020
Wydawnictwo: Annapurna
Liczba stron: 328 
Opis:
Przejmujący opis najtragiczniejszego sezonu pod K2 w 1986 roku, gdy na stokach tej góry, obok spektakularnych sukcesów, rozegrały się nie mniej głośne tragedie, które w sumie pochłonęły życie 13 wspinaczy. Autorka, jako uczestniczka jednej z wypraw, próbuje zrozumieć przyczyny wydawałoby się bezsensownych śmierci, odwołując się niejednokrotnie do wypowiedzi innych wspinaczy. Jednocześnie kreśli trzymający w napięciu obraz zakończonej sukcesem wyprawy na Magic Line, której sama była uczestnikiem.




Góry mają pewien urok, są zachwycające. Z ich wierzchołków często roztaczają się piękne, malownicze widoki, które zapierają dech w piersiach i zostają na długo w pamięci. Jednak góry mają też swoją mroczną stronę. Ich szczyty stały się grobowcem wielu śmiałków, którzy próbowali je zdobyć. Czasem tych, którzy je zdobyli, ale nie zdołali zejść. Ich ukształtowanie, mroźny klimat, zmienna  pogoda sprawiają, że stają się dla ludzi niebezpieczne, czyniąc ich bezsilnymi. Pomimo tego alpiniści i himalaiści z całego świata dalej próbują zdobywać  największe szczyty narażając życie i zdrowie.

wszystko co czynimy w życiu związane jest z ryzykiem, że sam fakt życia pociąga za sobą ryzyko śmierci, ale życie bez ryzyka niewiele jest warte.

,,Groza wokół K2” Anny Czerwińskiej opisuj najtragiczniejszy sezon wspinaczki na K2, który odbył się w 1986 roku. Autorka była jedną z uczestniczek wyprawy na szczyt góry w Pakistanie. Wyruszyła  z Wojtkiem Wróżem, Przemkiem Piaseckim, Peterem Brozikiem Januszem Majerem, Krystyną Palmowską i  Dobrosławą Miodowicz-Wolf. Chronologicznie przedstawia wydarzenia z tego okresu. Zagłębiając się w historyczne sukcesy sportowców, ale także tragiczne losy niektórych uczestników wypraw. Opisuje równolegle jej zmaganiach w górach podczas wyprawy na Magic Line. Na początku,  zanim jeszcze przejdzie do głównych wydarzeń. Charakteryzuje górę K2 i opisuje wydarzenia z poprzednich sezonów, przygotowania i sprzęt do nowego,  a także przedstawia członków i trasy innych wypraw, ich drogi bardzo często się przecinały. 

,,Groza wokół K2” to bardzo dobrze napisana książka przedstawiająca zmagania śmiałków z 1986 roku.  Kiedy zaczyna się, ją czytać całkowicie zatraca się w losach wspinających osób. Opisy kolejnych dni spędzonych w górach trzymają czytelnika cały  czas w napięciu, bo nie wiadomo co przyniosą kolejne godziny, ekscytujące wiadomości, czy też tragicznie.  W ciekawy sposób został uchwycony też charakter góry i natura ludzi, którzy nie boją podejmować się ryzyka i chcą być najlepsi. Mocną stroną tej książki są również emocje i napięcie między uczestnikami, które autorce udało się uchwycić.

Książka Anny Czerwińskiej zawiera także fragmenty wywiadów z czasopism, z innymi wspinaczami, zapisy z magnetowidu, czy fragmenty książki Jima Currana.

W książce ,,Groza wokół K2” jest dużo refleksji autorki, pokory względem góry i wydarzeń z tamtego okresu. Autorka poświeciła trochę stron na relacje Wandy Rutkiewicz, Michela Parmrntiera, Jerzego Kukuczki i Benoita Chamouxa, a także uczestnikom, którzy ponieśli śmierć podczas wyprawy. 

Żyjąc, ryzykujemy śmierć - tak mówił Steve nad grobem swojego przyjaciela.

Anna Czerwińska zdecydowanie ma lekkie pióro i w sposób przystępny i gawędziarski przedstawia wydarzenia z 1986 roku. Nie zabrakło dramatyczniejszych i mocniejszych opisów. Wszystkie słowa związane ze sprzętem do wspinaczki zostały wyjaśnione w przypisać. Książkę ,,Groza wokół K2" wzbogacają liczne zdjęcia gór, miejsc, uczestników wypraw. Na niektórych z nich zaznaczono trasy. 


Rzadko się zdarza, żebym podczas czytania miała dreszcze, w przypadku ,,Grozy wokół K2" i tak było i to nieraz. Tej książki nie da się po prostu przeczytać. Walka o przetrwanie śmiałków w górach pozostawionych na łaskę natury nie jest obojętna czytelnikowi. Ta książka daje poczuć grozę i wielkość tej góry.  Przez całą jej treść w głowie przewija się pytanie, które  pojawiło się praktycznie na samym początku książki: ,,Zwycięstwo czy klęska"?  Myślę, że autorka dobrze ujęła odpowiedź na nie. Nie jest to jednak jedyne pytanie, z którym pozostaje czytelnik. ,,Grozę wokół K2" polecam każdemu nie tylko osobą zafascynowanym górami i wspinaczką, ale także szykujących nietuzinkowych, wciągających, autentycznych historii.  Z pewnością ta historia zostanie ze mną na dłużej. 

Inne książki wydawnictwa zrecenzowane na blogu.

Atak rozpaczy | W uścisku Katriny | Bike'owa podróż. Z Sydney do Szczecina cz. 1


92 komentarze:

  1. Książka zdecydowanie dla mnie! I mój mąż też chętnie przeczyta :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Po ten tytuł sięgnę z wielkim zainteresowanie, zdecydowanie coś dla mnie. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Góry są piękne, ale i niebezpieczne. Świetnie, że książka zrobiła na tobie tak dobre wrażenie 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się. Nie spodziewałam sie tego w ogóle.

      Usuń
  4. Na taką emocjonującą lekturę muszę mieć odpowiedni nastrój.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dobrze, że autorka ma lekkie pióro. Dla miłośników gór to na pewno ciekawa pozycja.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak najbardziej jestem na tak odnośnie tej książki w dodatku napisanej na faktach.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nigdy nie byłam w górach, ale mam nadzieję, że kiedyś poznam ich piękno.
    Co do książki, chętnie poznam ją bliżej, tym bardziej że autorka kreśli trzymający w napięciu obraz zakończonej sukcesem wyprawy na Magic Line, której sama była uczestnikiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko przed tobą. Czasami okrutnie i złowieszczo to brzmi, ale każdy sukces ma swoją cenę.

      Usuń
  8. Lubię wodę, ale my na wodzie maksymalnie uważamy i dbamy o swoje bezpieczeństwo.
    Góry kojarzą mi się z niepotrzebnym ryzykiem.
    Współczuję rodzinom.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Woda tez potrafi być zgubna i ludzie często zwłaszcza w wakacje o tym zapominają. Dobrze, że dbacie o swoje bezpieczeństwo. Ktoś inny widzi w tym ryzyku seans.

      Usuń
  9. Lubię takie książki, chętnie po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Myślę, że warto sięgać po takie książki, żeby móc poznać coś nowego, a równie poruszającego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja lubię literaturę górską, więc dla mnie nie jest to do końca nowe.

      Usuń
  11. lubię jak książki są pisane w lekki sposób. Ta książka na pewno by mnie wciągał

    OdpowiedzUsuń
  12. jakoś nie mogę się przekonać do takiej tematyki. Trochę mnie drażni ten patos, ale takie książki nie powstają tylko i wyłącznie dla mnie ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem jak w innych książkach, ale w tej nie ma patosu. Nie ma go też w innych książkach o tematyce górskiej, o których wspominałam na blogu.

      Usuń
  13. Nie jest to lektura dla mnie, ale cieszę się, że Tobie się podobała :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Interesuję się tą sprawą i chętnie przeczytam tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  15. Myślę, że miłośnicy gór mogą być z lektury tej książki zadowoleni.

    OdpowiedzUsuń
  16. To rok,w którym przyszłam na świat - więc siłą rzeczy nic z tego nie kojarzę i nawet nie słyszałam o tamtych zdarzeniach,ale chętnie o nich poczytam. Temat niezwykle tragiczny i frapujący.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie jeszcze na świecie nie było, ale czytałam o tych wydarzeniach.

      Usuń
  17. ja kocha góry i każda lektura związana z nimi mnie ciągnie choćby nie wiem jaka była dobra czy zła:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Zaciekawiła mnie recenzja, nie czytałam jeszcze takiego typu książek o górach :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Myślę, że to książka zdecydowanie dla miłośników gór. Dla mnie filmy na ten temat okej ale czytanie nie koniecznie.

    OdpowiedzUsuń
  20. Właśnie mi przypomniałaś, że dawno nie czytałam żadnej książki o tematyce górskiej. A brakuje mi tego. Nie słyszałam nigdy o ,,Groza wokół K2", ale temat jest niezaprzeczalnie fascynujący, więc zapisuję sobie ten tytuł :)

    Pozdrawiam,
    BOOKS OF SOULS

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto do tej tematyki wrócić. Ja ogólnie czytalam drugie wydanie tej ksiazki.

      Usuń
  21. Moja mam byłaby tą książka zachwycona.

    OdpowiedzUsuń
  22. K2 jedna z najniebezpieczniejszych gór na naszej planecie. Nie wielu alpinistów zdobyło szczyt zwłaszcza zimą. Gdzieś obiło mi się o oczy że jakaś Polska alpinistka chce go właśnie zdobyć podczas zimy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się. Jeśli się nie mylę, nikt jeszcze nie zdobył tej góry zimą. Czytalam o tym zobaczymy czy jej się uda.

      Usuń
  23. To nie do końca moje klimaty, ale znam kogoś komu mogę śmiało polecić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie, że znasz kogoś komu powinna się spodobać. Warto też samej dać jej szansę.

      Usuń
  24. Cenię sobie autorów potrafiących w sposób przystępny i taki "gawędziarski" przekazywać ciekawe treści. A że lubię ten gatunek, będę miała książkę na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  25. Ja przy czytaniu nidy dreszczy nie miałam, ale skoro Ty mówisz, że się pojawiły, to tym bardziej ta książka mnie zaciekawiła :D
    https://rilseeee.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też one do tej pory się nie pojawiły. Cieszy mnie to.

      Usuń
  26. Zamówiłam sobie tę książkę. jestem jej bardzo ciekawa

    OdpowiedzUsuń
  27. Chętnie bym przeczytała, książka wydaje się interesująca. :-)

    OdpowiedzUsuń
  28. Oj to niestety nie jest dla mnie, ale znam fankę więc jej zaproponuje :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Lubię książki w gawędziarskim stylu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie ta powinna przypaść ci do gustu.

      Usuń
  30. Ogólnie rzecz biorąc, nie czytuję takich pozycji, ale myślę, że w tym przypadku też bym miała dreszcze...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najprawdopodobniej tak, ale zawsze wart sprawdzić, zwłaszcza przy tak dobrym tytule 😉.

      Usuń
  31. Cóż góry są groźne jak to natura, dla wspinaczy wysokogórskich pewnie bardzo ciekawa książka...
    krystynabozenna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie, z naturą człowiek nigdy nie wygra.

      Usuń
  32. Kompletnie nie moja tematyka, chyba tym razem sobie odpuszczę ;)

    OdpowiedzUsuń
  33. Sama ją czytam i jestem pod wrażeniem opowieści Pani Ani 😊 osobiście, nigdy bym się nie odważyła na taką wyprawę.

    OdpowiedzUsuń
  34. widziałam już tą książke gdzie i musze przyznać że jest ona bardzo interesująca

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba u mnie 😉, bo to drugi twój komentarz pod tą recenzją!

      Usuń
  35. Lubię książki o himalaistach i wspinaczce wysokogórskiej dlatego z chęcią sięgnę i po ten tytuł 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, bo to świetny tytuł. Ja muszę w końcu sięgnąć po Kukuczka.

      Usuń
  36. Bardzo lubię książki o tematyce górskiej, na pewno przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  37. Zupełnie nie dla mnie, ja wolę lekkie i przyziemne książki albo ewentualnie jakieś kryminały ;) ale znam takich co lubią ;)

    OdpowiedzUsuń
  38. Pasja wspinaczy wciąż pozostaje dla mnie wielką tajemnicą, pomimo mnóstwa książek przeczytanych na jej temat. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie każdy ma innych, ale góry mają to coś w sobie co przyciąga. Są piękne, ale by to zobaczyć trzeba się trochę wysilić.

      Usuń
  39. Gdyby tylko moje warunki zdrowotne na to pozwalały, to pewnie właśnie ta pasja wysunęłaby się na czołówkę innych. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak nie czas, to zdrowie mas ogranicza, choć niejedna osoba udowodniła, że mimo problemów można osiągnąć wiele.

      Usuń
  40. Nie słyszałam o tej książce, ale wydaje się być ciekawa :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  41. Dopiero pod koniec Twojej recenzji zauważyłam, że śnieżnie coś tutaj u Ciebie :D Świetny motyw :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Na starym szablonie był bardziej widoczny, ale uwielbiam nowy szablon ❤

      Usuń
  42. Książka dla mnie, chętnie na nią zapoluję ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  43. Książka po którą zdecydowanie mógłbym sięgnąć ;)

    OdpowiedzUsuń
  44. Też rzadko mi się zdarza bym podczas lektury miała dreszcze. Wiem komu ją polecić.

    OdpowiedzUsuń

© 2020 | graphic-luna