W tej witrynie są wykorzystywane pliki cookie, których google używa do świadczenia swoich usług i analizowania ruchu. Twój adres ip i nazwa klienta użytkownika oraz dane dotyczące wydajności i bezpieczeństwa są udostępniane firmie google, by zapewnić odpowiednią jakość usług, generować statystyki użytkowania oraz wykrywać nadużycia i na nie reagować.
W kręgu adaptacji - ,,The dig"
czwartek, 21 stycznia 2021

Rok 2021 jest pełen adaptacji książek. Popularnych i mniej znanych powieści  oraz biografii, więc myślę, że każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Dzisiaj chciałabym wam przybliżyć film, który swoją premierę będzie miał dopiero pod koniec stycznia - ,,The dig". W polskiej wersji językowej wykopaliska.  

,,The dig" to film na podstawie książki Johna Prestona o tym tytule. Jest to pierwsza jej adaptacja, aczkolwiek już w 2013 były plany, by powstała. Wówczas Cate Blanchett miała zagrać Edith Pretty. Tę rolę dostała także Nicole Kidman w 2018 roku, ale musiała z niej zrezygnować ze względu na jej konflikt harmonogramu. Ostatecznie postać tę zagrała nominowana do Oscara Carey Mulligan. 

Zanim rozpoczęły się zdjęcia do filmu przeszedł on długą drogę. Na początku września 2018 roku ogłoszono angaż wspomnianej Nicole Kidman i Ralpha Fiennesa. Na przestrzeni jedenastu miesięcy zastąpiono aktorkę, ale przede wszystkie prawa do filmu przeszły z BBC Films do Netflixa. I od tego czasu machina ruszyła. Miesiąc później ogłoszono kolejne castingi, a już w październiku 2019 ruszyły zdjęcia w Shackleford, w Surrey, w Wielkiej Brytanii. Zdjęcia w plenerze były kręcone w Suffolk w pobliżu pierwotnego miejsca odkrycia.

W filmie zagrali: Carey Mulligan, Ralph Fiennes, Lily James, Johnny Flynn, Ben Chaplin, Ken Stott, Archie Barnes i Monica Dolan. Za scenariusz odpowiadała Moira Buffini, a za kamerą stanął  Simon Stone (nie sprawdziłam czy jest spokrewniony z Emmą Stone) 

Opis z polskiego Netflixa. 

Tuż przed wybuchem II wojny światowej brytyjska wdowa wynajmuje domorosłego archeologa, aby zbadał tajemnicze kopce na jej posesji. Ich odkrycie wstrząśnie całym krajem.

Zagraniczny opis Netflixa. 

On the eve of World War II, a British widow hires a self-taught archaeologist to dig up mysterious formations on her land, leading to a staggering find.

W Stanach Zjednoczonych film ten trafił 15 stycznia do niektórych kin, które zostały  otwarte. Przynajmniej takie można znaleźć informacje prasowe. 

Zwiastun 



Za publikacją książki kryje się ciekawa historia. Jak już wspomniałam na początki jej autorem jest John Preston, który jest siostrzeńcem Peggy Piggott, Kobieta jest dzisiaj bardziej znana jaki Margaret Guido  ( jej mężem był Stuarta Piggott, który został profesorem archeologii w Edynburgu) Kobieta była jedną z osób pracujących przy wykopalisku w  Sutton Hoo. Autor przyznał jednak, że dowiedział się dowiedział się o tej historii związanej z wykopaliskami około 2004 roku. Prawie 10 lat po śmierci Margaret Guido. Powieść jest pierwszą relacją z tych wydarzeń, w której szczególnie podkreśla się rolę  Piggott. Chociaż nie prowadziła wykopalisk, była pierwszą z archeologów, która odkryła złote przedmioty w komorze grobowej na statku i dlatego była na jej czele. W szczególności wpływ cudownego odkrycia na nią stanowi ważny wątek w tej wersji historii. Jest  narratorem części opowieści dotyczącej wykopalisk w komorze. 

Inny opis kontrowersji i osobowości związanych z odkryciem, oparty na niepublikowanych listach i dokumentacji MS w Ipswich Museum, został opublikowany przez Roberta Markhama w 2002 roku. 

Książka Johna Prestona została wydana w Stanach Zjednoczonych w 2007 roku. Jako forma powieści historycznej, ta książka opiera się na zarejestrowanych informacjach o prawdziwej archeologii, prawdziwych ludziach i prawdziwych wydarzeniach. Jednak, jak sam przyznaje, niektóre fakty zostały zmienione tak, aby pasowały do ​​ jego literackiego celu  W notatce autora stwierdza, że ​​„dokonano pewnych zmian, aby uzyskać dramatyczny efekt”. Wkrótce potem dodaje: „Oczywiście wszelkie błędy są całkowicie moje”. Ta historia ma wielu narratorów, więc na każdym etapie jest to wiedza danej osoby o przedstawianych wydarzeniach. Pozwala to autorowi na selektywne prezentowanie danych.

Zmiany te wpływają na chronologię i topografię wykopalisk, metody archeologiczne, stan wiedzy prowadzących wykopaliska w tym czasie, tożsamość i zawartość różnych kurhanów oraz (w pewnym stopniu) charakter i motywacje prawdziwych ludzi zaangażowany. 

W Polsce zostanie ona wydana dzień przed premierą filmu na Netflixie, 28 stycznia 2021 roku. Nakładem wydawnictwa Prószczyński i S-ka. Za tłumaczenie odpowiada. 

Cudownie subtelna, przywołująca bezpowrotnie minioną epokę powieść o miłości, tęsknocie i bezlitosnym upływie czasu.


W długie, upalne lato roku 1939 Wielka Brytania szykuje się do wojny, ale na położonej w hrabstwie Suffolk nadrzecznej farmie górę biorą zupełnie innego rodzaju emocje. Pani Pretty, owdowiała właścicielka majątku, znajduje wreszcie potwierdzenia własnego przeczucia, że posiadana przez nią ziemia skrywa najprawdziwszy skarb. W miarę postępów prac archeologicznych staje się jasne, że ów skarb to nie jest to znalezisko, jakich wiele…


Kameralna, pełna wdzięku i melancholijna powieść Johna Prestona jest fabularną rekonstrukcją przebiegu słynnych wykopalisk w Sutton Hoo. Trzech niezwykłych miesięcy, podczas których miejscowi spierali się z przyjezdnymi, specjaliści psuli szyki amatorom, a miłość i rywalizacja rozkwitały z równą mocą…


Na Netflixie film będzie miał premierę 29.01.2021. Słyszeliście o tej historii? Zamierzacie ją poznać? 


Źródło: 1,2,3 

47 komentarzy:

  1. Nie planuję oglądać, chyba że samo przypadkiem wyjdzie, ale ostatnio mam mocno okrojony czas☺️

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie słyszałam o tej historii, ale chętnie bym ją poznała 😉

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie słyszałam wcześniej o tej historii, ale muszę przyznać, że mnie zainteresowała. Chętnie obejrzę ten film. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajnie, że pojawia się tyle adaptacji książek. Żebym tylko miała czas na ich oglądanie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie znam tej historii, ale postaram się nadrobić braki w tej kwestii. Tylko jeszcze nie wiem, czy skuszę się na książkę, czy raczej na ekranizację.

    OdpowiedzUsuń
  6. Brzmi bardzo ciekawie, lubię takie klimaty. Chętnie obejrzę film na Netflixie i być może sięgnę po książkę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie słyszałam o książce wcześniej, ale zwiastun mnie zainteresował. Zapisuję tytuł filmu do obejrzenia :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem ciekawa tej historii i chętnie bym ją poznała. 😊

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetna obsada aktorska,a zarys fabuły również zapowiada się niezwykle ciekawie.Czuję się zachęcona,żeby obejrzeć film lub sięgnąć po książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Musze koniecznie obejrzeć ten film, bo akurat wykupiłam nowy dostęp do netflixa po dlugiej przerwie i szukam jakis fajnych filmów/seriali. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. no to czekam na premiere :D nie słyszałam op tej histori

    OdpowiedzUsuń
  12. Książka już czeka, bo wydaje się naprawdę ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Powiem Ci, że nie słyszałam wcześniej o tej historii i zainteresowałaś mnie nią - tym bardziej, że wydaje się być mocno w moich klimatach.

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie słyszałam, ale może skuszę się po premierze na ten film.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie znam tej historii ale będę polować na film na netflixie, może mnie zaciekawi i chętnie obejrzę

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie słyszałam wcześniej o tym, że ma powstać taka adaptacja. Książki nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie czyłam i nie widziałam, ale na pewno wpierw przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie słyszałam ani o filmie, ani o książce, ale przyznam szczerze, że czuję się zainteresowana. Uwielbiam powieści historyczne, a i filmowa adaptacja zapowiada się ciekawie. Chętnie przeczytam i obejrzę, w tej kolejności ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Jeszcze nie słyszałam o tym filmie :) Na razie na liście mam parę do obejrzenia, ale może i na ten przyjdzie pora.

    OdpowiedzUsuń
  20. Myślę, że mogłby mi się spodobać. W wolnej chwili oglądnę.

    OdpowiedzUsuń
  21. Po książkę z zainteresowaniem sięgnę, myślę, że taka przygoda czytelnicza powinna mi się spodobać. :)

    OdpowiedzUsuń
  22. O książce i filmie nie słyszałam.Ale podoba mi się obsada, więc chętnie bym obejrzała.

    OdpowiedzUsuń
  23. Fajnie, że umieściłaś tu tyle ciekawostek o ekranizacji.

    OdpowiedzUsuń
  24. nie oglądałam, więc może się skuszę tym bardziej że już większość interesujących rzeczy z netflix my obejrzeli :D

    OdpowiedzUsuń
  25. Ja w większości wole obejrzeć adaptacje niż czytać. Czytam książkę tydzień, a adaptacja trwa zazwyczaj 2 godziny 👍

    OdpowiedzUsuń
  26. Zwiastun i klimat filmu bardzo mnie przekonuje, będę go wyczekiwać.. styczeń zaczyna się z dobrą fabułą..

    OdpowiedzUsuń
  27. Zaciekawił mnie. Z chęcią bym obejrzała.

    OdpowiedzUsuń
  28. Fajnie jest tak poczytać o innych czasach, które są całkowicie odmienne od obecnych i wyobrazić sobie jak to było :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Z ciekawością i przeczytam książkę, i obejrzę adaptację.

    OdpowiedzUsuń
  30. Jestem bardzo ciekawa tego filmu, z niecierpliwością czekam na premierę. W przyszły weekend odpalę Netflixa i go obejrzę. :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Historii nie znam, ale zapowiada się bardzo ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Uwielbiam Twoje wpisy z tej serii, bo zawsze dowiem się o czymś, czego nie widziałam ani nie czytałam i mam szanse nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Ciekawi mnie jak takie sensacje wpłynęły na lokalną społeczność. Co było ważniejsze: wojna za granicą czy ciekawostka u sąsiadki w ogródku?

    OdpowiedzUsuń
  34. Ciekawa jestem tej historii i z chęcią ją poznam. Jednak najpierw pewnie zdecyduję się na książkę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  35. Chętnie obejrzę i bardzo lubie Carey Mulligan

    OdpowiedzUsuń
  36. Interesujący wpis. Chętnie poznam tę historię, mimo iż nigdy wcześniej o niej nie słyszałam. To może być ciekawa i intrygująca opowieść.

    OdpowiedzUsuń
  37. Dowiaduję się o tej historii i filmie dopiero z tego bloga :) Ale na pewno zapamiętam i pewnie obejrzę ten film.

    OdpowiedzUsuń
  38. Ciekawe, ale to nie moje klimaty

    OdpowiedzUsuń
  39. Nie przepadam za ekranizacjami ,szczególnie po przeczytaniu książki - zawsze czuje wielki niedosyt ;)

    OdpowiedzUsuń
  40. Zarówno filma jak i książka nie jest mi znana, ale dopisuje ją do swojej listy :)
    rilseeee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  41. Bardzo ciekawa historia, aczkolwiek nigdy o niej nie słyszałam :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Jestem ciekawa, pewnie w wolnej chwili obejrzę.

    OdpowiedzUsuń
  43. Nie słyszałam o tej historii jeszcze, a zwiastun zapowiada się ciekawie, może obejrzę całość :)

    OdpowiedzUsuń
  44. Nie słyszałam o tej produkcji. Może znajdę dla niej chwilę

    OdpowiedzUsuń
  45. Serial mnie aż tak nie kusi jak książka ;)

    OdpowiedzUsuń

© 2020 | graphic-luna