Na kilka dni przed Oscarową nocą na platformę Prime Video dodano produkcję ,,Nickel Boys" nominowaną w tym roku w kategoriach: ,,Najlepszy scenariusz adaptowany" i ,,Najlepszy film". O samej historii Elwooda i Turnera mogliście już słyszeć, ponieważ w Polsce kilka lat temu wydaną już książkę, która była podstawą adaptacji.
Film w reżyserii RaMella Rossa zadebiutował na 51. Festiwalu Filmowym w Telluride, by pod koniec roku dostać ograniczoną premierę w kinach na terenie Stanów Zjednoczonych. W sezonie nagród Nickel Boys był nominowany do wielu prestiżowych nagród: w tym Złotych Globów oraz Independent Spirit Awards, gdzie jury wyróżniło jego zdjęcia. O pracach nad filmem poinformowano w 2022 r. Trzy lata po premierze książki ,,The Nickel Boys" autorstwa Colsona Whiteheada, na której podstawie scenariusz napisali: RaMell Ross i Joslyn Barnes.
Obsada: Ethan Herisse, Brandon Wilson, Hamish Linklater, Fred Hechinger, Daveed Diggs, Jimmie Fails i Aunjanue Ellis-Taylor.
„Miedziaki” to historia dwóch nastolatków, którzy trafiają do ośrodka wychowawczego. Ich przyjaźń daje nadzieję i szansę na przemianę.
Zwiastun
Drugi zwiastun
W recenzjach i zagranicznych opiniach recenzenci zwracają uwagę na awangardowe podejście do noraacji. Film został nakręcony z perspektywy pierwszej osoby dwóch nastolatków, w proporcjach 1,33:1. Często w dyskusjach o tej adaptacji przywoływany jest film ,,Lady in the Lake" z 1947 roku Roberta Montgomery'ego, który zastosował podobny zabieg. Tym bardziej warto zwrócić uwagę, że film ,,Nickel Boys" jest pełnometrażowym debiutem RaMella Rossa na stołku reżysera. Jego operatorem był Jomo Fray.
Reżyser o technice kręcenia i pracy nad filmem.
The film is conceived as all one-ers. In one scene, we shot everything from Elwood’s perspective, and then everything from Turner’s—one from the first hour, and then the other for the second. Very rarely did we shoot both perspectives on a scene, though, because of the way it was written and scripted. We don’t always go back and forth. So it’s shot like a traditional film, except the other character is not there. They’re just asked to look at a specific point in the camera.
Typically, the other actor is behind the camera, reading the lines and being the support to make the other person feel like they’re actually engaged with something relatively real. Because they’re all one-ers, though, the choreography is quite difficult. The challenging part was nailing the movement of the camera to feign what it would be like for a person to look, but not to overemphasize the concept of looking. If you try too hard to be POV, it’s impossible. That becomes the focus of interest to the audience, then you lose their connection. It’s why we shot entirely on long-lenses, 50mm and 80mm; this is not a GoPro thing.
Powieść ,,Miedziaki" Colsona Whiteheada została w Polsce wydana w 2019 r. przez wydawnictwo Albatros w przekładzie Roberta Sudóła.
Colson Whitehead, laureat Nagrody Pulitzera i National Book Award za „Kolej podziemną”, z właściwym sobie geniuszem podejmuje kolejny dramatyczny wątek z historii Ameryki. Tym razem akcja rozgrywa się na Florydzie w latach 60. XX wieku, a fabuła koncentruje się na losach dwóch chłopców skazanych na pobyt w poprawczaku. W maju 2020 roku "Miedziaki" uhonorowano Nagrodą Pulitzera w kategorii „literatura piękna”. Jury Nagrody określiło powieść Whiteheada jako: „Oszczędne i wstrząsające studium nadużyć w zakładzie poprawczym na Florydzie w czasach segregacji rasowej, będące w istocie krzepiącą opowieścią o wytrwałości, godności i odkupieniu”. To już drugi Pulitzer w karierze Colsona Whiteheada, poprzedniego przyznano mu w 2017 roku.
Gdy idee ruchu na rzecz praw obywatelskich docierają wreszcie do Frenchtown, czarnej dzielnicy Tallahassee, Elwood Curtis postanawia wziąć sobie do serca słowa dr. Martina Luthera Kinga i nabiera przekonania, że jest „równie dobry jak każdy inny”. Choć rodzice go porzucili, jego babcia dba, by trzymał się z dala od kłopotów, Elwood jest więc na dobrej drodze do dostania się do lokalnego college’u dla kolorowych. Ale kiedy jest się czarnym chłopcem żyjącym we wczesnych latach 60. XX wieku na amerykańskim Południu, gdzie stosunki społeczne wciąż regulują prawa Jima Crowa, niewinny błąd może przekreślić nadzieje na świetlaną, a nawet jakąkolwiek, przyszłość. Elwood zostaje skazany na pobyt w poprawczaku nazywanym „Miedziakiem” (The Nickel Academy),którego misją jest „fizyczne, intelektualne i moralne” kształtowanie młodocianych przestępców, tak żeby pod jego pieczą wyrośli na „uczciwe i honorowe” jednostki. W rzeczywistości Akademia okazuje się groteskową komnatą grozy, gdzie sadystyczna kadra bije i wykorzystuje seksualnie uczniów, korupcja i kradzieże są powszechne, a każdy chłopiec, który odważy się na opór, przepadnie bez wieści. Ten zakład poprawczy na Florydzie istniał naprawdę – przez sto jedenaście lat przewinęły się przez niego tysiące podopiecznych, których bezlitośnie katowano, poniżono i łamano.
Druzgocąca, porażająca i niezwykle ambitna powieść, która dowodzi, że Colson Whitehead jest pisarzem w szczytowej formie. Prawa Jima Crowa: regulacje prawne wprowadzone po zakończeniu wojny secesyjnej na szczeblu stanowym i lokalnym głównie w południowych stanach USA, mające na celu utrzymanie i pogłębienie segregacji rasowej. Na Florydzie zasada głosząca, że czarni i biali nie mogą uczyć się razem, była wyjątkowo restrykcyjnie przestrzegana. Stwarzało to pole do niewyobrażalnych wręcz nadużyć.
Film jest od dzisiaj na Prime Video w Polsce.
Źródło: 1
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz