W tej witrynie są wykorzystywane pliki cookie, których google używa do świadczenia swoich usług i analizowania ruchu. Twój adres ip i nazwa klienta użytkownika oraz dane dotyczące wydajności i bezpieczeństwa są udostępniane firmie google, by zapewnić odpowiednią jakość usług, generować statystyki użytkowania oraz wykrywać nadużycia i na nie reagować.
,,Cisza białego miasta'' Eva García Sáenz de Urturi
poniedziałek, 15 czerwca 2020
Cisza białego miasta - Eva García Sáenz de Urturi (4873182 ...

Cisza białego miasta
Eva García Sáenz de Urturi 
Tłumaczenie: Joanna Ostrowska
Wydawnictwo: Muza
Ilość stron:567



Trylogia ,,Ciszy białego miasta'' w zeszłym roku podbiła serca czytelniku swoim drugim tomem ,,Rytuał wody'', o którym dużo więcej mówiło się niż przy okazji pierwszej części. Co nie umknęło mojej uwadze. Zwłaszcza, że lubię wszelkiego rodzaju kryminały i thrillery. 

Przed dzień hucznego święta w Viktorii znaleziono dwa ciała — mężczyzny  i kobiety w wieku dwudziestu lat. Ułożono ich w konkretnej pozycji, a miejsce porzucenia ich ciała nie było przypadkowe. Morderstwa uderza w mieszkańców z podwójną siłą, ponieważ przypomina zabójstwa sprzed kilkunastu lat, kiedy ofiarą mordercy padła para pięciolatków, dziesięciolatków i piętnastolatków. Nerwową atmosferę pobudzą fakt, że osoba, skazana za zbrodnie przed lat — Tasio, ma wyjść niebawem na przepustkę, a którego własny brat postawił przed sądem. 

Unai i jego przyjaciółka Estibaliz zdają sobie sprawę, że tak naprawdę walczą z czasem, pod dowództwem nowej pani podkomisarz Alby, która nie miała okazji zapoznać się z metodami dwójki swoich najlepszych pracowników. Bohaterowie nie są porcelanowymi figurami bez skazy. Życie nie jeden raz ich doświadczyło. 
Unai co dziennie cały czas uczy się żyć ze swoją tragedią, która pchnęła go do pracy jaką wykonuje. Jak to często bywa w tego typu książka. Nasz  bohater czasami nagina zasady, by dojść do prawdy. W tym przypadku jego błędna analiza może kosztować dwoje kolejnych ludzi życie.  Na dodatek wokół śledztwa robi się zamieszanie kiedy coraz więcej osób się dowiaduje, że Tasio kontaktuje się z Unai za pośrednictwem Twittera. 
W pewnym momencie autorka na dalszy plan odsunęła Estabaliz i Albę, ale dalej są one istotne ze względu na relację z głównym bohaterem do prostych nie należą, a nawet w pewnym momencie stają się napięte. 

Eva García Sáenz de Urturi  stworzyła powieść wielowątkowej, w której wszystkie wątki łączą się w całość, a dwie osie czasowe razem się  przeplatają i dopełniają. Mam tu oczywiście na myśli wydarzenia opisujące przeszłość  i dzielące się teraźniejszości.  Cały czas bawi się z czytelnikiem podsuwając mu potencjalnych morderców. Skutecznie zwodzi przez znaczną część książki, pod koniec książki można się go już domyślić, ale w życiu nie spodziewałam się tego w jaki sposób jego losy będą łączy się z życiem bohaterów.

Z tempem akcji w tej książce bywa naprawdę różnie. Niektóre wątki są rozwleczone, inne nabierają na tempie. Zwłaszcza kiedy śledztwo stają się osobistą sprawo głównych  bohaterów. Po tym nie ma już odwrotu. Autorka do samego końca trzyma czytelników w napięciu i nie pozwala ani na chwilę odłożyć ,,Ciszy białego miasta''.
Będąc szczerą w niektórych momentach strasznie ta powieść mi się dłużyła, jednak przy tym nie odczuwałam znudzenia. Autorka wynagradza cierpliwość czytelników z nawiązką, zwłaszcza, że  wszystkie elementy w tej powieści są istotne. Jest to  świetna zabawa próbując rozwikłać tę zagadkę przed bohaterami.

Eva García Sáenz de Urturi  ma lekkie pióro. W jej powieści przeważa język potoczny. Zdarzają się wulgaryzmy, ale można je wszystkie zliczyć na palcach jednej ręki i nie są one rzucane na lewo i prawo.

Kto nie czytał ,,Ciszy białego miasta'' niech szybko nadrabia. To dobrze napisany kryminał / thriller, który trzyma w napięciu, ma swój oryginalny klimat przynajmniej dla osób nieznających Hiszpanii, ponieważ autorka w swojej książce zawarła niektóre zwyczaje, święta tego państwa.  ,,Cisza białego miasta'' to też książka o pogodzeniu się z własną stratą. Gorąco polecam.

Książki autorki z tej serii: 

Cisza białego miasta | Rytuały wody | Władcy czasu



45 komentarzy:

  1. Ta seria jeszcze przede mną, ale na pewno będę ją czytała. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja muszę koniecznie nadrobić. To mój wyrzut sumienia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie ja muszę nadrobić tę książkę i całą trylogię, bo mam wrażenie, że wszyscy to już znają i podziwiają, a mnie tak kusi ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Cała trylogia wspaniała, czekam na inne książki autorki :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja nie znam tego cyklu, ale czytałam sporo opinii o nim i większość generalnie pozytywnych. Na pewno sporą wartością książki jest to, że porusza problem pogodzenia się ze stratą. Jest to jakieś przesłanie, a takie książki zawsze cenię.

    OdpowiedzUsuń
  6. Spotkałam się z tą trylogią, ale jeszcze nie sięgnęłam po pierwszy tom. To jeszcze przede mną :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zapisuję sobie tytuł, bo ostatnio rzadko o dobre kryminały. A przynajmniej ja na takie nie trafiam. ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Będę musiała w takim razie narobić. Wiele dobrego słyszałam już na temat tej książki, a Twoja opinia mnie ostatecznie przekonała :) Będzie czytane!

    OdpowiedzUsuń
  9. Gorący temat a takie lubie, a że bohaterowie nie są bez skazy to podoba mi się jeszcze bardziej, bo to jest takie ludzkie a nie udawane, że dany bohater/owie są ideałami :) przeczytam ☺

    OdpowiedzUsuń
  10. Kolejny udany kryminał tej autorki.

    OdpowiedzUsuń
  11. Wyjątkowo spodobał mi się styl pisania, sprytnego angażowania czytelnika, budowania zajmującej intrygi, która potrafi zaskoczyć, uderzyć w nuty niecierpliwego pochłaniania książki, wystawić odbiorcę na intensywne emocje. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Zrelaksowałam się przy książce, pospieszne czytanie, którym kieruje pragnienie poznania, co będzie dalej. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Książka zakupiona na Targach Książki w zeszłym roku :) będę nadrabiać! :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Nareszcie przeczytałaś jeden z moich ulubionych kryminałów EVER :D Cieszę się, że ci się podobało :)

    OdpowiedzUsuń
  15. skoro tak - będę nadrabiać zaległości w ciszy białego miasta

    OdpowiedzUsuń
  16. Chyba muszę skusić się na tę książkę. Zapowiada się świetnie, a Hiszpanię uwielbiam <3 Dopiszę do swojej listy. :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  17. musiałabym przeczytać najpierw pierwsze dwie, ale kto wie może uda mi się w wolnej chwili :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Jestem ciekawa jak dla mnie spodobała by się ta historia. Nie lubię kiedy coś się przeciąga i obawiam się, że odstawiłabym ją i ciężko było by mi wrócić

    OdpowiedzUsuń
  19. Autor jest mi znany, ale tej pozycji jeszcze nie miałam okazji czytać

    OdpowiedzUsuń
  20. Spodobała mi się. Kryminał, współczesny, w Hiszpanii - to brzmi dobrze ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Mnie z tomu na tom lekko mniej się podobało, jednak trylogia warta uwzględnienia w planach czytelniczych, coś innego, a to kusi. :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Słyszałam o niej u Czytaczów i mam zamiar się kiedyś za nią wziąść "D:

    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  23. W takim razie muszę szybciutko nadrobić! Uwielbiam pozycje, które trzymają w napięciu!

    OdpowiedzUsuń
  24. Chętnie przeczytam. Interesuję się Hiszpanią, więc ciekawi mnie ta książka.

    OdpowiedzUsuń
  25. Faktycznie przelała się fala zachwytów nad tymi książkami, a Twój tekst uświadomił mi, że chociaż tę falę zauważyłam to jakoś nigdy nie dotarły do mnie szczegóły dotyczące fabuły książki. Świetnie, że tak szczegółowo o niej napisałaś, bo okazuje się, że to rodzaj historii, który lubię ^^

    OdpowiedzUsuń
  26. Zgadzam się, cała trylogia jest niesamowita :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Słyszałam o tej książce, ale nie jest to mój gust czytelniczy :x

    OdpowiedzUsuń
  28. okładka jest genialna, bardzo lubię taki klimat, sama parę razy miałam okazję czytać książkę, która mi się dłużyła, a potem nagle się kończyła ;-)

    OdpowiedzUsuń
  29. Sporo dobrego słyszałam o tej książce, ale jeszcze nie miałam okazji jej czytać.

    OdpowiedzUsuń
  30. mam ochotę przeczytać owe dzieło:)

    OdpowiedzUsuń
  31. Nie jestem zwolenniczką Hiszpanii ani thrillerów choć kryminały to już inna bajka. co do samej książki nie jestem przekonana choć nie mówię nie :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Słyszałam o tej serii same pozytywne komentarze, ale sama jej nie planuje ;)

    OdpowiedzUsuń
  33. Ostatnio wszędzie widzę tę książkę. :) Umieściłam ją w swoim spisie powieści z motywem pszczół i od tamtej pory mnie prześladuje, haha. :) Może to znak, żeby w końcu po nią sięgnąć!

    Pozdrawiam Cię serdecznie. :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Bardzo lubię thrillery, myślę że zajrzę do tej trylogii :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Mojej koleżance ta książka mogłaby się spodobać, bo lubi czytać kryminały - thrillery :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  36. Cała trylogia rewelacyjna :) jednak film na podstawie "Ciszy białego miasta" mnie osobiście odrobinę rozczarował.

    OdpowiedzUsuń
  37. Już obczaiłam, ze moja przyjaciółka ma na półce u niebawem pożyczę

    OdpowiedzUsuń
  38. Kiedyś na pewno po nią sięgnę, bo tyle pozytywnych recenzji nie może się mylić :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Czytałam całą trylogię i bardzo ją lubię. :D

    OdpowiedzUsuń
  40. Chyba jestem bardzo nie na czasie, bo pierwszy raz słyszę o książce. Fajnie, że autorce udało się stworzyć skomplikowaną zagadkę. Mój problem ze współczesnymi kryminałami polega na tym, że dochodzę do rozwiązania przed autorami.

    OdpowiedzUsuń
  41. Jak wiesz mi się bardzo podobała całą seria :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Bardzo lubię thrillery, kryminały i generalnie wszystkie historie "z dreszczykiem", więc ta również na pewno przypadłaby mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  43. Sporo dobrego o niej słyszałam, ale jeszcze nie miałam okazji czytać.

    OdpowiedzUsuń

© 2020 | graphic-luna