W tej witrynie są wykorzystywane pliki cookie, których google używa do świadczenia swoich usług i analizowania ruchu. Twój adres ip i nazwa klienta użytkownika oraz dane dotyczące wydajności i bezpieczeństwa są udostępniane firmie google, by zapewnić odpowiednią jakość usług, generować statystyki użytkowania oraz wykrywać nadużycia i na nie reagować.
Podsumowanie października 2020
czwartek, 5 listopada 2020


 Październik to był bardzo intensywny miesiąc. Wydarzyło się dużo rzeczy, zarówno dobrych jak i złych. Pora go sobie podsumować. Już mogę zdradzić, że przeczytałam parę zaskakujących książek. 


Wróćmy najpierw jednak do początku, 4 października odbyło się rozdanie nagrody Nike.

Główną nagrodę otrzymał Radek Rak za powieść  ,,Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli". 



Książka Joanny Gierak-Onoszko ,,27 śmierci Toby'ego Obelda" zdobyła nagrodę Nike od czytelników. 



Reszta finalistów nagrody Nike:

,,Jaremianka" Agnieszka Dauksza

,,Kiedy wybuchnie wojna? 1938. Studium kryzysu" Piotr M. Majewski

,,Płuczki. Poszukiwacze żydowskiego złota" Paweł Piotr Reszka

,,Pusty las'' Monika Sznajderman

,,Rozdeptałem czarnego kota przez przypadek'' Filip Zawada 




30 października zmarła Agnieszka Fadyga 



Dzień później poinformowano o śmierci aktora Seana Connery. Sean Connery był pierwszym aktorem w historii, który zagrał  kultową postać Jamesa Bonda z książek Iana Fleminga . W filmie ,,Dr.No" z 1962 roku. Aktor zagrał jeszcze w adaptacji książki ,,Imię róży" Umberta Eco w 1986. 

W październiku przeczytałam kilka ciekawych książek, ale trafiłam też na dwie przeciętne książki. Myślę, że kilka tytułów może was zaskoczyć. 

  • ,,Avengers: Wszyscy chcą rządzić światem" Dan Abnett 
  • ,,Dom z ogrodem tanio sprzedam. Świąteczne porządki Genevieve Hibou"  Eliza Veinard
  • ,,Piękne kłamstwa"  Peter Swanson
  • ,,Enola Holmes. Sprawa zaginionego markiza" Nancy Springer
  • ,,Ballady i romanse" Adam Mickiewicz
  • ,,Przyrodnie siostry" Jennifer Donnelly
  • ,,Usta mordercy"  Artur Kawka, Monika Wysocka 
  • ,,Choroba jako metafor. AIDS i jego metafory" Susan Sontag 
  • ,,Utracona Miłość" Magdalena Krauze
  • ,,Żółty dom" Sarah M. Bloom
  • ,,Brzezina" Jarosław Iwaszkiewicz
  • ,,Zaproszenie na śmierć" Alfred Siatecki
  • ,,Grażyna" Adam Mickiewicz
  • ,,Piwne wiedźmy" Adam Molenda
  • ,,Kraina Lovecrafta" Matt Ruff
Przeczytałam dwie książki z literatury faktu oraz dwie powieści, o których adaptacjach pisałam w tym roku na blogu, więc możliwe, że jeszcze w tym roku pojawią się ich recenzję. Przeczytałam też parę wierszy, ale nie zawarłam ich tu, ponieważ nie pochodziły z jednego tomiku. Komiksy nigdy nie wliczałam do podsumowań, ale wyjątkowo w tym miesiącu nie miałam na nie czasu.

Książki zrecenzowane na blogu w październiku:
Standardowo pojawiło się też na blogu parę postów o adaptacjach książkowych., ale nie tylko na tym. Pisałam między innymi o filmie ,,Rebbeca" oraz serialu ,,The Queen's Gambit" Mogliście nie widzieć, ale słów parę także napisałam o serialu ,,Miasto niedźwiedzia", a także filmie ,,The  Witches".   Początkowo miałam w planach przedstawić wam jeszcze jeden film, ale jego premiera została przesunięta. Wszystko się teraz zmienia z dnia na dzień, Na szczęście  mamy szeroki wybór książek i produkcji filmowych i serialowych. 

8 października także ogłoszono laureatkę Literackiej Nagrody Nobla 2020, którą została Louise Glück. Jej książki nie pojawiły się w polskim tłumaczeniu, ale niektóre wiersze można znaleźć w tematycznych tomikach. 


Jak wam minął październik? Przeczytaliście coś ciekawego?  Macie plany na listopad? Jakieś wybory już padły?


104 komentarze:

  1. Każdy dzień w miesiącu jest tak niepewny, że nie wiadomo czego się spodziewać. Oby wreszcie zapanował spokój.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest niepewny, ludzie martwią się o pracę. Nie od raz zapanuje spokój, ale myślę, że powoli z czasem tak się stanie.

      Usuń
  2. Widzę, że sięgnęłaś po jedno z opowiadań Iwaszkiewicza. Cieszy mnie to, bo lubię tego autora. Kiedyś przez kilka miesięcy czułam wielkie zainteresowanie jego twórczością. Przeczytałam wtedy kilkanaście jego opowiadań. Brzezina należała do tych, które najbardziej mi się podobały. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To znaczy, że dobrze wybrałam. Ogólnie planuję przeczytać jeszcze kilka jego opowiadań.

      Usuń
  3. Bardzo lubię takie podsumowania miesiąca, fajnie dowiedzieć się w jednym poście o wszystkim co się działo na blogu w danym miesiącu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łatwiej później uporządkować rzeczy i zaplanować do przodu posty.

      Usuń
  4. Nieźle. U mnie słabo, jedynie cztery pozycje. Nie mam zupełnie teraz czasu na czytanie :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To wcale nie jest słaby wynik. Cztery książki to bardzo dobry wynik. Po jednej na tydzień.

      Usuń
  5. Mój październik minął dość średnio, szczerze mówiąc, bo przeczytałam raptem 6 książek. Cieszę się, że jednak zaczął się listopad - może wyrównam statystyki? :P Gratuluję owocnego miesiąca!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że listopad będzie lepszy. Sześć książek to dobry wynik czytelniczy. Dziękuję.

      Usuń
  6. Faktycznie intensywny miesiąc. Gratulacje. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Baśń mnie bardzo kusi, mam nadzieję, że będę miała okazję sięgnąć :-) ja w październiku preczytałam sporo mang i książek dla dzieci ;-)

    OdpowiedzUsuń
  8. To takie surrealistyczne, że nie ma już z nami pierwszego Bonda 💔

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się. Jeszcze ja w głowie mam piosenkę do ostatniego Bonda, który miał ukazać się w tym tygodniu, ale przeniesiono go na przyszły rok - No Time to die jest bardzo wymowne.

      Usuń
  9. Mi październik jakoś tak szybko zleciał i mało co pamiętam ehh ostatnio za dużo się dzieje..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Październik większej ilości osób szybko minął. Zdecydowanie w październiku bardzo dużo, zwłaszcza tych niedobrych rzeczy dla ogółu społeczeństwa.

      Usuń
  10. Oj październik był ciężkim miesiącem. Książek zaledwie trzy przeczytane, ale zdrowie szwankowało, do tego urodziny mamy i moje więc było intensywnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzy książki w miesiącu to świetny wynik. Dalej jest to więcej książek niż statystycznych Polak przeczyta w ciągu roku. Mam nadzieję, że ze zdrowiem lepiej i urodziny mamy się udały,

      Usuń
  11. Bardzo lubię Twoje posty o adaptacjach książkowych. Ja nawet nie wiem, kiedy mi minął październik.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, bo na początku posty o adaptacjach nie cieszyły się dużą uwagą.

      Usuń
  12. Ja w październiku przeczytałam bardzo dużo książek, skusiłam się już też na świąteczne publikacje.

    OdpowiedzUsuń
  13. awangersi mnie zaskoczyli, ale bardzo pozytywnie

    OdpowiedzUsuń
  14. W tym roku nie robię już żadnych planów :D Ale przez większą ilość wolnego czasu na pewno przeczytam zaległe książki :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To fajnie. Też mam dużo zaległych książek.

      Usuń
  15. Cześć, bardzo fajnie, że czytasz tyle książek. Najważniejsze, żeby mieć w życiu jakieś pasje. Ja akurat wolę pisać niż czytać, więc zapraszam na mojego bloga w postaci książki, pisze z własnego życia https://zycieandzi.blogspot.com/ Chętnie poznam twoją opinię na temat mojego opowiadania czy jest w miarę czy słabe żeby napisać książkę w ten sposób. Napisz komentarz. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W wolnej chwili zajrzę na twojego bloga. Warto w życiu mieć pasję. Czasem potrafią nas one zaprowadzić w niezwykle miejsca i poznać wspaniałych ludzi.

      Usuń
  16. Szkoda, lubiłam Seana Connery...
    Nic nie jest wieczne

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również. Zostanie zapamiętany przez wielu dzięki produkcją, w których trwał.
      Co się tyczy wieczności i trwałości to ciekawy temat do dyskusji, biorąc pod uwagę historię ludzkości. Nie tylko w aspekcie religijnym, ale także pamiętnych wojen.

      Usuń
  17. Tak w życiu bywa raz są sukcesy raz porażki, albo wszystko wymieszane. U mnie jak na razie brak planów czytelniczych, ale na pewno coś "zaliczę".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się. Z każdej porażki należy wyciągnąć wnioski i przekuć ją w sukces następnym razem. Bez planów można sięgnąć po coś na co ma się akurat ochotę.

      Usuń
  18. Bardzo ciekawie wypada Twoje podsumowanie 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się by było ono ciekawe i nie ograniczało się tylko do przeczytanych książek, ale zwracało uwagę na ważne wydarzenia z obszaru kultury.

      Usuń
  19. Obie wygrane książki koniecznie muszę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Faktycznie dużo się działo, bardzo ciekawe podsumowanie - to był intensywny miesiąc - super !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się. Wszystkiego nie mogłam ująć w tym podsumowaniu.

      Usuń
  21. Świetne podsumowanie miesiąca :D Nie słyszałam wcześniej o tej laureatce Nobla :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Ogólnie ona w Polsce jest mało znana. Pojawiło się kilka jej wierszy, ale w wydaniach zbiorowych wielu pisarzy. Może więcej jej tekstów pojawi się na Polskim rynku po zdobyciu Nobla. Pozdrawiam.

      Usuń
  22. Książek, które się tutaj pojawiły, nie znam. Trochę wstyd... Może nadrobię w przyszłości. Natomiast śmierć aktora naprawdę zamknęła pewien etap w historii kina. Wielka szkoda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To żaden wstyd, każdy obraca się w kręgu innych gatunków literackich. Ogólnie kina w tym roku nie mają się najlepiej i wygląda na to, że czeka je duża zmiana.

      Usuń
  23. Wow, sporo książek udało Ci się przeczytać. I widzę, że było różnorodnie, nawet Mickiewicza przeczytałaś. Dawno już nie czytałam jego książek. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trochę tego było. ,,Grażyna" bardzo mi się podobała. Ciekawie została ujęta tytułowa bohaterka.

      Usuń
  24. Czytałam Enolę, ale tylko dwa pierwsze tomy :) Już chciałabym przeczytać kolejne, ale stos wciąż przypomina o swojej obecności

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jak na razie czytałam tylko pierwszą część. Planuję sięgnąć po inne, ale jak na razie nie mam czasu.

      Usuń
  25. Paźdzoernik miałam bardzo zwariowany, ale udało mi się przeczytać kilka obyczajówek i... książek dla dzieci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To fajnie. Październik ogólnie był dziwnym i zwariowanym miesiącem.

      Usuń
  26. Piękny wynik przeczytanych książek! Tylko pozazdrościć

    OdpowiedzUsuń
  27. Kurcze nic sie nie pokrywa poza Enolą. Gratuluję wyniku :)
    Ja mam w pazdzierniku 27, a podsumowanie szykuje na koniec roku :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To piękny wynik! Ja nie daję rady przeczytać więcej niż te 8 książek w miesiącu.

      Usuń
    2. Dziękuję.
      Wow! Jestem ciekawa twojego podsumowania i autentycznie na nie czekam.

      Usuń
    3. W moim życiu był okres kiedy nawet nie mogłam przeczytać 4 książek w miesiącu, więc wychodzę z założenia, że każdy wynik jest dobry.

      Usuń
  28. Przeczytałam całkiem sporo, aczkolwiek nie aż tyle, co Ty. I to jedyny plus tego miesiąca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie liczy się ilość, ale jakość tych książek i ile z nich zapamiętamy.

      Usuń
  29. Nie lubię tytułów o mordowaniu kotów...
    Taki niefrasobliwy tytuł o śmieci,
    to nie dla mnie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Domyślam się, podejrzewam, że twojemu Juliuszowi Cezarowi też się nie spodobał.
      Nie czytałam jeszcze tej książki, więc nie wiem jaką funkcję pełni tytuł.

      Usuń
  30. Nic z tych książek nie czytałam, ale wow, jak ich dużo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie przeczytałaś inne książki. Trochę ich było.

      Usuń
  31. Mój październik był całkiem ok, ale trzeba przyznać, że końcówka dla każdego Polaka była przykra. Mam w planach "Utraconą miłość", mam ją już nawet na półce. Film "Rebecca" gdzieś mi przemknął więc ma dużą ochotę go obejrzeć.
    weruczyta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety. ,,Utracona miłość" mnie rozczarowała, ale zawsze lepiej samemu się przekonać. Też dopiero planuję go zobaczyć.

      Usuń
  32. Ja w październiku niewiele książek przeczytałam, ale w listopadzie planuję to nadrobić. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W jednym miesiącu mamy więcej czasu, w drugim mniej. Nadrabiamy kiedy możemy.

      Usuń
  33. Ależ zróżnicowana Twoja lista czytelnicza... :) Widać, że to był doskonały miesiąc.
    Znani ludzie niestety odchodzą ostatnio jakoś częściej.
    Za poezją nie przepadam.
    Udanego listopada!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię sięgać po różne gatunki literackie.
      Czy częściej, nie wiem. Wydaje mi się, że nie. Po prostu ludzie, z którymi dorastaliśmy, słuchaliśmy ich muzyki czy oglądaliśmy produkcji. Dożywają sędziwego wieku i odchodzą, a z naszej perspektywy się wydaje, że umierają częściej, bo zazwyczaj dzieje się to w krótkim odstępie czasu. Oczywiście zdarzają się też tragedie.

      Usuń
  34. Większości z tych tytułów niestety nie kojarzę, ale za to nazwiska są mi znajome :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Ostatnio widziałam Łukasza Stelmacha polecającego ,,Avengers: Wszyscy chcą rządzić światem" więc dla mnie ta książka w Twoim zestawieniu była najbardziej zaskakująca ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dawno już niczego superbohaterskiego nie czytałam. Też widziałam ten film, ale ja po przeczytaniu tej książki mam inne zdanie.

      Usuń
  36. Właśnie, kilka dni temu, oglądałam film Dr.No".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz wszystkie filmy z Bondem są dostępne na HBO Go!

      Usuń
  37. Sporo książek przeczytałaś, ja nawet połowy z tego nie. Kilka tytułów nawet mnie zaciekawiło, wiec może przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Ilość akurat jest nieważna. Bardzo mnie to cieszy.

      Usuń
  38. Sporo przeczytałaś w październiku, ja jakoś nie mogłam się zmobilizować by sięgnąć po jakąś książkę a czeka ich na mnie sporo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam teraz mały zastój czytelniczy i nie mogę ruszyć.

      Usuń
  39. To była ciekawy miesiąc, szczególnie cieszy mnie nagroda dla Radka Raka!

    OdpowiedzUsuń
  40. Bardzo ceniłam grę aktorską Sheana Connery'ego, jego James Bond, kreacje w Nieśmiertelnym, Imię Róży, Nietykalnych, Polowaniu na Czerwony Październik, Szukając siebie, to coś niezwykłego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można by wymienić jeszcze wiele jego ciekawych i pamiętnych kreacji filmowych.

      Usuń
  41. mój październik bardzo szybko mi minął. Mimo iż byłam na urodzinowym wypadzie i weselu to jakośc przez palce wszsytko pamiętam :( dobrego dnia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dużo się działo w październiku. Miłego dnia!

      Usuń
  42. Post bardzo interesujący i potrzebny. Maniak czytania będzie mógł zaopatrzyć się w książki, na długie jesienne wieczory.

    OdpowiedzUsuń
  43. Ciekawe podsumowanie, krótkie, zwięzłe i książkowe pod każdym względem ;). Gratuluję i podziwiam, że udało Ci się tyle przeczytać! Z Twojej listy przeczytanych książek mam w planach "Avengers: Wszyscy chcą rządzić światem", "Enolę..." i "Przyodnie siostry". Chcę też obejrzeć "Rebekę" i "Gambit królowej" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ,,Przyrodnie siostry" pozytywnie mnie zaskoczyły, bardzo dobra książka. ,,Enola" jest przyjemną książką. Jeśli chodzi o Avengers to lepiej nie mieć wokół niej oczekiwań. Również planuję obejrzeć te produkcje.

      Usuń
  44. Intensywny miałaś miesiąc. Spory wynik przeczytanych książek. Ciekawe tytuły wybrałaś dla siebie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Patrząc na komentarze i ogólnie cały miesiąc myślę, że dla wielu był to intensywny miesiąc. Zgadzam się, a jeszcze wiele czeka na przeczytanie.

      Usuń
  45. Nawet nie wiem, kiedy minął mi październik. Paradoksalnie teraz mam tyle pracy, że kradnie mi sporo czasu także prywatnego :(
    Choć czytelniczo nie było u mnie aż tak źle :)
    Miłego dnia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakby się tak zastanowić ogólnie nad tym rokiem, to nie wiem kiedy minął. Czasem tak jest, że praca kradnie nam czas prywatny, ale ważne, żeby na koniec zobaczyć tego pozytywne efekty i powiedzieć sobie, że było warto.
      Miłego dnia!

      Usuń
  46. Piękne statystyki czytelnicze. Oby tak dalej.

    OdpowiedzUsuń
  47. Sama mam w planach Enolę Holmes <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Enola Holmes to taka nie wymagająca, ale przyjemna w odbiorze książka.

      Usuń
  48. Sporo książek udało Ci się przeczytać - gratuluję :)

    OdpowiedzUsuń
  49. ,,Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli" moja mama ma na liście must read, a pewnie gdyby nie Nike to w ogóle by o książce nie usłyszała. Dobrze, że kultura wciąż żyje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobrze. Ja o tej książce słyszałam wcześniej, ale ociągałam się z jej przeczytaniem. Teraz już nie ma wymówki.

      Usuń
  50. Takie jest życie. Sukcesy i porażki. Fajnie, że przypomniałaś mi, kto wygrał nagrodę Nike. Miałam przeczytać te książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak. Sukcesy i porażki są wpisane w nasze życie. W ogóle chciałam przypomnieć też inne książki, które walczyły o nagrodę Nike.

      Usuń

© 2020 | graphic-luna