W tej witrynie są wykorzystywane pliki cookie, których google używa do świadczenia swoich usług i analizowania ruchu. Twój adres ip i nazwa klienta użytkownika oraz dane dotyczące wydajności i bezpieczeństwa są udostępniane firmie google, by zapewnić odpowiednią jakość usług, generować statystyki użytkowania oraz wykrywać nadużycia i na nie reagować.
,,Przeciąg w drzwiach'' Madeleine L'Engle
poniedziałek, 13 lipca 2020


Przeciąg w drzwiach'
Madeleine L'Engle
Kwintet czasu #2
Wydawnictwo Mag
Rok wydania: 2018 
Ilość stron: 240
Opis
Za każdym razem, kiedy gaśnie gwiazda, Echthros wygrał bitwę.
Jest listopad. Kiedy Meg przychodzi ze szkoły, Charles Wallace mówi jej, że widział smoki w ogródku warzywnym bliźniaków. Tamtej nocy Meg i Charles Wallace idą do warzywnika i spotykają Nauczyciela (Blajeny'ego), który wyjaśnia im, że to, co widzą, wcale nie jest smokiem, tylko cherubinem o imieniu Proginoskes. Okazuje sie, że Charles Wallace jest chory, a Blajeny i Proginoskes zjawili się, żeby pomóc mu wyzdrowieć... a robiąc to, zachowują świat w równowadze i ratują go przed złym Echtrosem.
Meg, Calvin i pan Jenkins (kierownik szkoły podstawowej) muszą dostać się do wnętrza Charlesa Wallace'a, żeby stoczyć tę bitwę i uratować mu życie, a jednocześnie cały wszechświat.


O pierwszej części  serii ,,Kwintetu czasu” pisałam dwa lata temu. Po ,,Pułapkę czasu” sięgnęłam za sprawą jej ekranizacji dzięki, której o tym tytule zrobiło się głośniej. Skoro miałam już pierwszą część za sobą nic nie stało na przeszkodzie, by zapoznać się z drugim tomem, ,,Przeciągiem w drzwiach”. O pierwszym do końca nie widziałam co myśleć, ponieważ miał wiele zalet jak i wad, ale postanowiłam dać szansę jego kontynuacji. 
W ,,Przeciągu w drzwiach” wszystko z pozoru wróciło do normy, a zarazem dużo się zmieniło. Pana Murry’ego dalej nie ma w domu, ale tym razem z powodu pracy, a Charles zaczął chodzić do szkoły. Pewnej nocy Meg i Charles wraz z Calvinem w swoim ogródku spotykają stado skoków, ale jak się później okazało był to Proginoskes, cherubin. Tej samej nocy poznali Bjena, który chciał ich czegoś nauczyć i poddać Meg trzem testom.  Skojarzyło mi się to trochę z ,,Opowieści wigilijne”. Przy okazje chcąc ochronić Charlesa przed Echrosem, który potrafi przejmować ludzką postać.

Ponownie w drugiej części na pierwszy plan wysunęli się Meg, Charles i Calvin. Większą rolę w tej części zyskał Pan Jenkis.  Nie zabrakło nowych bohaterów jak Progo i doktor Louise.
Charles od zawsze był kreowany ma mądrzejszego od swoich rówieśników. Do tej pory nie przeszkadzało mu to w nawiązywaniu interakcji z innymi. Wszystko się zmieniło kiedy poszedł do szkoły. Przez to, że wiedział więcej od większości swoich kolegów z klasy, podchodził inaczej do niektórych sytuacji i wpadał w kłopoty. Na dodatek w tej części zmaga się z chorobą.
Meg dalej jest wybuchową osobą, będącą w stanie zrobić wszystko dla swojej rodziny. W książce ,,Przeciąg w drzwiach” dużo się uczy, a przede wszystkim otwiera na inne, nowe perspektywy.
Calvin jest miłym i lubianym chłopakiem, który dobrze się uczy. W drugiej części serii ,,Kwintetu czasu” autorka Madeleine L’Engle dalej rozwijała jego problemy rodzinne. Pomimo tego dalej niesie radość i pomoc innym.
W ,,Przeciągu drzwiach” autorka ponownie wplotła elementy fanatasy, science fiction (kosmos) oraz naukowe. Co mnie zaskoczyło w tej powieści to fakt, że został poruszony, niedosłownie wątek samobójstwa, który na potrzeby tej książki autorka określiła inaczej, ale wiadomo o co chodzi. Zważywszy, że konsekwencje tej decyzji wpłynęły na bohaterów.

W książce ,,Przeciąg w drzwiach” narracja jest trzeciooobowa. Dialogi są dobrze napisane, można „powiedzieć” że się  nie zestarzały. Opisy są ciekawe, ale niedługie.
Druga część serii ,,Kwintet czasu”  podobało mi się bardziej niż pierwsza cześć. Bohaterowie byli dojrzalsi   a fabuła ciekawsze. ,,Pułapka czasu” i ,,Przeciąg w drzwiach” to książki kierowane do nieco młodszego czytelnika mogące przekazać mu dużo mądrych rzeczy w trakcie, ale przede wszystkim z morałem. Myślę, że z chęcią sięgnę po trzecia część, jeśli pojawi się w Polsce, ponieważ miała się ukazać w czwartym kwartale zeszłego roku, ale plany się zmieniły i od tego czasu jest cicho o jej wydaniu, ale zobaczymy jak to będzie.


48 komentarzy:

  1. Nie słyszałam o tych książkach, ani o ekranizacji. Wygląda na to, że to powieści które mogłyby mi się spodobać. Ciekawi mnie też ten wątek samobójstwa, jak on został opisany i przedstawiony. Myślę, że skoro to książki dla nieco młodszego czytelnika, nie można było wprost mówić o takim czynie.

    OdpowiedzUsuń
  2. skoro masz ochotę na trzecią części to potwierdzasz że powinnam przeczytać dwie pierwsze

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobrze, że bohaterowie są dojrzalsi. Ciekawa seria sie zapowiada.

    OdpowiedzUsuń
  4. Widzę, że to propozycja czytelnicza dla mnie i mojej młodzieży, chętnie namówię dzieci do jej poznania, tak aby można było później porozmawiać o serii. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jest coś szczególnego w klimatach fantasy, że świetnie się przy nich relaksuję, wyobraźnia pracuje, ale w przyjemnych rytmach. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie słyszałam ani o pierwszej, ani o drugiej części, ale muszę przyznać, że mnie zaintrygowałaś swoją recenzją :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie znam tych książek, ale to chyba dlatego,że dla młodszych :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie czytałam pierwszej części i nie planuję, mam zbyt dużo innych zaległości czytelniczych :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Zachęcająco brzmią te elementy fantastyczne, zresztą to wydawnictwo specjalizuje się w fantasy i sf.

    OdpowiedzUsuń
  10. Kiedyś bardzo lubiłam taką literaturę, wręcz pochłaniałam ją w kilka godzin! Całkiem ciekawa pozycja :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Tym razem, to nie moje klimaty czytelnicze. 😊

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie lubie historii w częściach, ale na pewno ta seria ma swoich oddanych fanów :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Przyznam, że zainteresowała mnie ta historia, a dokładnie smoki w warzywniaku, które okazały się wcale nie smokami. Czasem zaintryguje mnie jeden drobny szczegół. Może uda mi się znaleźć pierwszą część.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. nie znam tej serii, ale nie do końca do mnie przemawia. Chyba jednak sobie ją odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie słyszałam o tej serii ani o filmowej wersji pierwszego tomu, ale nic dziwnego, bo to totalnie nie moje klimaty ;).

    OdpowiedzUsuń
  16. Lubię tego typu książki i myślę, że za jakiś czas z ciekawości sięgnę przynajmniej po pierwszy tom tej serii.

    OdpowiedzUsuń
  17. Gdy czytałam początek w życiu nie pomyślałam, że to fantasy. Nie przepadam za tego typu literaturą ale ta ksiązka wydaje się być ciekawą.

    OdpowiedzUsuń
  18. Skoro druga część serii bardziej Ci się podobała niż pierwsza, to znaczy, że cykl ma tendencję wzrostową. Super. :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Choć nie do końca są to nasze klimaty, to coś mnie przyciąga do niej i być może przeczytam 🙂

    OdpowiedzUsuń
  20. Moja młodzież zainteresowana przygodą z tym tytułem. :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie lubię to czekać na kolejne części niewiadomo do kiedy

    OdpowiedzUsuń
  22. Widocznie i pisarka dojrzałą i zmieniła się , dlatego książka jest ciekawsza :-)

    OdpowiedzUsuń
  23. Książki z morałem to ja zawsze popieram, warto po takie sięgać.

    OdpowiedzUsuń
  24. Brzmi ciekawie aczkolwiek nie lubię książek w seriach.

    OdpowiedzUsuń
  25. to cykl, więc powinnam zacząć od początku - ale nie wiem czy mam na to czas - lubię czasem takie książki sobie sprawić... zobaczę
    pozdrawiam Pi

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie lubię takich przeciąganych serii, więc poczekam czy ktoś zdecyduje się wydać kontynuację ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Nie słyszałam wcześniej ani o tej serii, ani o jej ekranizacji.

    OdpowiedzUsuń
  28. Zdaje mi się, że widziałam tę książkę u mojej kuzynki, idealnie wpisuje się w jej klimat, w mój niekoniecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  29. myślę że bym przeczytała:)

    OdpowiedzUsuń
  30. Kupiłam niedawno "Pułapkę czasu" i jak przeczytam tę książkę to na pewno sięgnę po kontynuację. ;)

    OdpowiedzUsuń
  31. Przyznam szczerze, że już niemal zapomniałam o istnieniu takiego wydawnictwa jak MAG tak o nim cicho w necie :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Raczej nie jest to coś dla mnie :/

    OdpowiedzUsuń
  33. To zupełnie nie moje czytelnicze klimaty, ale znam kilku wielbicieli takiej literatury i chętnie podrzucę im link do recenzji :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Lubię takie historie z morałem, choć ostatnio paradoksalnie nieczęsto na nie natrafiam. Może to będzie właśnie to, po co powinnam sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  35. Być może i nam uda się przeczytać ten tytuł, na pewno będziemy mieć go na uwadze

    OdpowiedzUsuń
  36. Nie znam tej serii i raczej po nią nie sięgnę, gdyż średnio mnie zainteresowała (odstraszają mnie te elementy fanatasy, science fiction oraz naukowe).

    OdpowiedzUsuń
  37. Cykl nie byl mi znany. Dzięki za recenzje

    OdpowiedzUsuń
  38. chyba wolę poczekać aż się sytuacja wyklaruje, nie lubię czytać serii, które nie są skończone

    OdpowiedzUsuń
  39. Fajnie że kontynuacja cię nie zawiodła ^^ ciągnie mnie do tej serii ale nie wiem kiedy bym mogła po nią sięgnąć

    OdpowiedzUsuń
  40. Nie znam, to kompletnie nie mój styl...

    OdpowiedzUsuń
  41. Dobrze, że tu zerknęłam bo nawet nie wiedziałam, że pułapka czasu ma ciąg dalszy, myślałam, ze to jedno tomówka. Koniecznie muszę zdobyć egzemplarz :)

    OdpowiedzUsuń
  42. O, kurczę! Mam "Pułapkę czasu" na półce, ale nie wiedziałam, że to dopiero pierwsza część cyklu! Będę musiała nadrobić lekturę!

    OdpowiedzUsuń
  43. Dobrze, że kolejny tom był lepszy :) Zastanawiam się nad przeczytaniem, bo lubię fantastykę w książkach :D

    OdpowiedzUsuń
  44. "Pułapkę czasu" oczywiście kojarzę, ale jakoś pod żadnym względem nie udało mi się do tej pory z tą historią zapoznać.

    OdpowiedzUsuń
  45. myślę, że cała seria by mi się spodobała, nie ważne który bym czytała tom ;-)

    OdpowiedzUsuń

© 2020 | graphic-luna