W tej witrynie są wykorzystywane pliki cookie, których google używa do świadczenia swoich usług i analizowania ruchu. Twój adres ip i nazwa klienta użytkownika oraz dane dotyczące wydajności i bezpieczeństwa są udostępniane firmie google, by zapewnić odpowiednią jakość usług, generować statystyki użytkowania oraz wykrywać nadużycia i na nie reagować.
,,Życie za wszelką cenę'' Lisa Genova
niedziela, 6 września 2020
Życie za wszelką cenę 
Lisa Genova
Tłumaczenie: Joanna Dziubińska
Wydawnictwo: FILIA
Liczba stron: 360
Rok premiery: 2019
Opis:

Kto choruje na ALS? Z tego, czego był świadkiem w klinice, odpowiedź brzmi: każdy. (…)
ALS nie ma żadnych uprzedzeń, alergii ani fetyszów. To zabójca, który nie dyskryminuje. Dlaczego czterdziestopięcioletni pianista koncertowy zapada na ALS? A dlaczego nie?"

Lisa Genova, neurobiolożka i bestsellerowa autorka "Motyla" powraca z przejmującą historią o żalu, przebaczeniu, wolności i wartości zdrowia.
Życie za wszelką cenę to wzruszająca, mistrzowska historia o szukaniu odkupienia i tym, co znaczy znaleźć spokój w przebaczeniu.
Richard to wybitny pianista. Jego błyskotliwa kariera i świetny wygląd sprawiły, że stał się egocentrykiem, który nie widzi nic, poza czubkiem własnego nosa. Tylko on tak mistrzowsko potrafi łączyć emocje z bezbłędną techniką. Tak było jeszcze osiem miesięcy temu.

Teraz Richard zmaga się z ALS (stwardnienie zanikowe boczne). Jego prawe ramię jest sparaliżowane, a palce pozbawione możliwości gry. Utrata ręki jest dla pianisty jak śmierć. A wie, że za chwilę to samo stanie się z lewą ręką. I na tym się nie skończy.

Karina, nauczycielka gry na pianinie i żona Richarda, sądzi, że bezpowrotnie straciła swoją szansę na spełnione życie. Paraliżują ją strach i wymówki. Obwinia za wszystko Richarda i ich nieudane małżeństwo.

Choroba Richarda postępuje i nie jest on już w stanie samodzielnie żyć. Trochę wbrew sobie, to Karina staje się jego opiekunką. Gdy mięśnie, głos i oddech Richarda zanikają, zarówno on, jak i ona próbują naprawić swoją przeszłość, zanim będzie za późno.
 





Raczej nie lubimy być bezradni i zależni od drugiej osoby. Wręcz przeciwnie każdy z nas lubi mieć kontrole nad swoim życiem. Być kowalem i panem swojego losu.  Dziś chciałabym opowiedzieć wam o książce, w której główny bohater traci kontrole nad swoim życiem i ciałem z przyczyn od niego niezależnych. Nie ma też na nic wpływu. Musi pogodzić się z losem i swoim nowym życiem. 

Powieść ,,Życie za wszelką cenę'' opowiada o Richardzie, który u szczytu swojej kariery, zachował na ASP czy stwardnienie zanikowe boczne. Jedną z najbardziej destrukcyjnych i niewyleczalnych chorób, która powoli sprawia, że człowiek przestaje żyć a zaczyna wegetować. ASP powoli odbiera Richardowi wszystko, najpierw rękę, później drugą, przełyk, krtań... W pewnym momencie już tylko mózg i serce pracuje samo. Człowiek przykuty do łóżka, bądź wózka dalej ma swoje pragnienia i potrzeby, które odebrała mu okrutna choroba. 

Sukcesu nie można odnieść bez porażki.

Nie jeden bohater tej powieści musiał przewartościować i zweryfikować swoje dotychczasowe życie. Richard wybitny pianista, który nigdy nieb zabezpieczał się na taką ewentualność. Żył chwilą,aż pewnego dnia jego życie runęło. Sam przed sobą przyznał się do swoich błędów. Czytelnik obserwuje jak powoli zmienią się jego stosunek do ASP, a także otoczenia oraz Kariny, która pomimo rozwodu postanowiła zaopiekować się byłym mężem. Mogłabym napisać poświęcić, ale to nie troska i strach o Richarda ją  przekonał do pomocy. Bill i Grace starają się trochę odciążyć utalentowanych pianistów, ale z dnia na dzień jest coraz gorzej. 

Lisa Genova w swojej powieści przedstawia kliniczny obraz postępowania choroby. Nie oszczędzany ani bohaterów, ani czytelników pisząc o zawstydzających sytuacjach.  Nie daje złudnej nadziei. Oddała w nasze ręce powieść wstrząsającą i przytłaczającą. Nie ma w niej za wielu sformułowań medyczny, ale autorka doskonale wie o czym pisze. Lisa Genova jest  doktorem nauk medycznych, specjalizuje się w neurobiologi. 

Tak naprawdę to ASP jest głównych bohaterem powieści ,,Życie za wszelką cenę'', który powoli odbiera wszystko. Większość z nas o niej na pewno słyszała. Chorował na nią Stephen Hawking, którego nazwisko wielokrotnie przewija się na łamach tej książki. 

Powieść ,,Życie za wszelką cenę'' nie charakteryzuje się szybki tempem, zawrotną akcją. Nie ma żadnych zaskoczeń, ale cały czas trzyma w swoim uścisku.  Fabuła powoli sunie to przodu i wciąga czytelnika coraz bardziej. Jedynie czego mi brakowało, to większej uwagi poświęconej stanu psychicznemu bohatera. 

,,Życie za wszelką cenę'' Lisy Genovy to nie jest łatwa powieść.  Zmuszą do refleksji i zostawia  czytelnika z wieloma pytania, nie koniecznie związanymi z  fabułą książki. Książka Lisy  jest również o wolności, miłości oraz nieudanym małżeństwie i pasji do muzyki. Przygotujcie się na prawdziwą bombę emocjonalną, która bardzo dobrze jest maskowa przez zimny nastrój. 
PS. Nie zapomnijcie zaopatrzyć się w chusteczki, bo ten ładunek po prostu trzeba rozładować. 


96 komentarzy:

  1. Takie trudne powieści też są potrzebne, fikcja literacka czasami traktuje pewne tematy zbyt łagodnie a czasami potrzebny jest wstrząs.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się czasami fikcja literacka zbyt delikatnie pisze o niektórych problemach i chorobach. Potrzebny, ale i tak możemy się tylko domyślać co naprawdę przeżywają osoby chore.

      Usuń
  2. Sporo wątków pojawia się w tej powieści. Skoro to emocjonalna lektura to na pewno poszukam, bo lubię takie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sporo wątków, które są dobrze poprowadzone. I to jak.

      Usuń
  3. Na taką książkę, wywołującą wiele emocji, muszę mieć odpowiedni nastrój.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie jest łatwa książka, więc rozumiem decyzję.

      Usuń
  4. Lubię książki poruszające tak trudne tematy. Tej jeszcze nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powinnaś być z niej zadowolona, jeśli dasz temu tytułowi szansę.

      Usuń
  5. Koniecznie muszę umówić się z książką na spotkanie, tytuł już wciągam na listę czytelniczą, jestem mocno zainteresowana. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi czytać, że zainteresowała cię ta książka.

      Usuń
  6. nie wiem, czy to książka dla mnie, ale jest to na pewno temat do przemyślenia na nadchodzące, pochmurne dni ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz się przekonać czy to książka dla ciebie tylko w jeden sposób. Dając jej szansę.

      Usuń
  7. Nie wiem dlaczego, ale mam tak, że lubię czytać o chorobach itp. Często czytam o książkach tej autorki, że nie są łatwe i zmuszają do refleksji. Sama chciałabym zapoznać się w końcu z jej twórczością, ale jeszcze nie było okazji. Mam w planach "Motyla" jej autorstwa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zrozumiałe. Wystarczy nam to co przytrafia nam się w życiu. Motyka czytała moja mama. Podobał jej się, ale ta książka według niej była lepsza.

      Usuń
  8. Widać, że jest to powieść pełna emocji, trudnych emocji. I nie jest to coś, co przeczyta się ot tak, bez refleksji, bez smutku i bez wzruszeń. Ciekawa pozycja, choć niełatwa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie taka jest. Cieszę się, że ją przeczytałam.

      Usuń
  9. Bardzo mnie zaintrygowałaś swoją opinią :) W wolnym czasie sięgnę po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo lubię tego typu książki. Motyla oczywiście też czytałam, a ten tytuł sobie zapisuję i na pewno do niego wrócę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Motyka czytała moja mama, więc pewnie i ja przeczytam.

      Usuń
  11. Od dawna mam ochotę właśnie na ten tytuł, więc chyba muszę faktycznie na niego zapolować :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak tylko znajdę czas przy dwójce maluchów, chętnie przeczytam tę książkę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy dzieciach to trudne. Cieszę się, że chcesz po nią sięgnąć.

      Usuń
  13. Smutna książka, warto przeczytać, by zrozumieć,że w życiu różnie bywa...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się. Człowiek zaczyna doceniać to co ma.

      Usuń
  14. Bardzo podobała mi się ta książka.

    OdpowiedzUsuń
  15. Książka mnie zaciekawiła, więc zapisałam sobie tytuł :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, bo jest to książka warta uwagi.
      Również pozdrawiam.

      Usuń
  16. No to muszę koniecznie zaopatrzyć się i w książkę i w chusteczki!

    OdpowiedzUsuń
  17. Jestem bardzo ciekawa tej historii. Najgorsze jest to, że to może spotkać każdego z nas :(

    http://weruczyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie. To może spotkać każdego. Niewiele wiadomo o tej chorobie.

      Usuń
  18. Chętnie przeczytam, ale coś czuję, że będę na niej ryczeć jak bóbr!

    OdpowiedzUsuń
  19. To musi być bardzo poruszająca,przejmująca lektura. Obok takich historii nie da się przejść obojętnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taka jest. Nie da się obok niej przejść obojętnie.

      Usuń
  20. Myślę, że takie książki są potrzebne od czasu do czasu.

    OdpowiedzUsuń
  21. to chyba nie dla mnie ja zdecydowanie bardziej lubię jak się coś dzieje :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Dużo słyszałam o tej książce i mam zamiar po nią sięgnąć. Najpierw jednak chcę przeczytać "Motyla" tej autorki, którego mam już u siebie w domu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się. Motyka czytała moja mama i bardziej jej podobała się książka Życie za wszelką cenę.

      Usuń
  23. Czytałam ,,Motyla'' tej autorki, który bardzo mnie poruszył, dlatego chętnie zapoznam się również z powyższą książką.

    OdpowiedzUsuń
  24. Mam ją na półce i muszę się za nią zabrać.

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie słyszałam nigdy wcześniej o tej książce, jednak jej tematyka bardzo mnie przyciągnęła a twoje recenzja zachęciła mnie jeszcze bardziej aby po nią sięgnąć. Ale poczekam aż nastaną długie jesienne wieczory, żeby się za nią zabrać ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że moja recenzja zachęciła cię do sięgnięcia po tę książkę.

      Usuń
  26. Podoba mi sie Twój PS - super sprawa, że doradzasz, jak przetrwać lekturę tej powieści!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są takie książki przy których nie da się uronić łzy i Życie za wszelką cenę jest taką książką.

      Usuń
  27. Nie wiem czy dałabym radę przebrnąć przez ta książkę. Zawsze podchodzę do takich książek zbyt bardzo emocjonalnie ;p

    OdpowiedzUsuń
  28. Brzmi jak coś, co wzbudza emocje. I piękny ten nowy szablon bloga!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie taka jest ta książka. Wzbudza emocje.
      Miło mi, że ci się podoba. Robiła go Asia z Luna Graphic.

      Usuń
  29. STRASZNE! bezradność to najgorsze z najgorszych uczuć, stanów! koszmar

    OdpowiedzUsuń
  30. Lubię książki, które zmuszają do refleksji, a ta autorka właśnie z takich słynie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta dokładnie taka jest. Zaczyna się doceniać swoją sytuację.

      Usuń
  31. Mam ją w planach, ale czuję, że to nie czas na nią.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Jeszcze przyjdzie na nią odpowiedni czas.

      Usuń
  32. Dopisuję ją do listy, choć obiecałam sobie, że na razie tego robić nie będę XD

    OdpowiedzUsuń
  33. Chciałabym przeczytać tę książkę. Na pewno skłoni mnie do wielu przemyśleń. Tytuł mam już na swojej liście.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro jest już na twojej liście, to jest szansa, że ją przeczytasz.

      Usuń
  34. Jakoś nie pociągają mnie książki o chorobach

    OdpowiedzUsuń
  35. Zainteresowała mnie ta książka, będę ją miała na uwadze 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super. Naprawdę warto wziąść ją pod uwagę.

      Usuń
  36. Sama pewnie nie sięgnę po tę książkę, ale wygląda na pozycję obowiązkową dla mojej mamy :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Kompletnie nie mam zdania w tej chwili czy bym sięgnęła po tą pozycję, z jednej strony kusi, a z drugiej przynosi wiele emocji na które nie mam ochoty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Może kiedyś będzie odpowiedniejszy czas w twoim życiu na tę książkę.

      Usuń
  38. Twórczość autorki kojarzę, ale nie miałam okazji czytać żadnej jej książki.

    OdpowiedzUsuń
  39. Czuję, że to wartościowa książka, bo o takich tematach warto pisać. Zaopatrzę się w chusteczki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie taka jest. Zgadzam się warto pisać o takich książkach. Nie umniejszając problemu.

      Usuń
  40. Książkę mam w planach :) cudowny, nowy blog! Podoba mi się :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie. Mnie również podoba się nowy wygląd ☺️.

      Usuń
  41. sama jednak wolę gdy coś się dzieje, jest dużo emocji zaskoczeń itp :) także chyba nie dla mnie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie jest tak, że się nic nie dzieje, ale akcja jest wolna i pełna emocji.

      Usuń
  42. Wygląda na dość emocjonalną lekturę,więc ja pewniw podchodzilabym do niej na spokojnie i z dystansem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taka jest. Pod koniec ciężko podejść do niej że spokojem i dystansem.

      Usuń
  43. Czytałam już książke w podobnym stylu, na tą też bym się skusiła

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może nawet tej autorki. W innych swoich książkach poruszała różne choroby.

      Usuń
  44. Takie książki też są konieczne. Takie, które po prostu suną i opowiadają pewne historie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z tobą. Często nie potrafimy ich docenić.

      Usuń
  45. Fajnie. W takim razie powinna ci się spodobać. Książka oddaje klimat książki.

    OdpowiedzUsuń

© 2020 | graphic-luna