W tej witrynie są wykorzystywane pliki cookie, których google używa do świadczenia swoich usług i analizowania ruchu. Twój adres ip i nazwa klienta użytkownika oraz dane dotyczące wydajności i bezpieczeństwa są udostępniane firmie google, by zapewnić odpowiednią jakość usług, generować statystyki użytkowania oraz wykrywać nadużycia i na nie reagować.
,,Nie patrz" Marcel Moss
niedziela, 14 marca 2021

 

Nie patrz
Marcel Moss
Seria: Trylogia hejterska #2
Wydawnictwo: Filia 
Rok wydania: 2020
Opis: 

„Próbuję powstrzymać się od krzyku. Leżę pod kołdrą i udaję, że rozmowa sprzed chwili nie miała miejsca. To moje ostatnie sekundy wolności. Czy ten koszmar kiedyś się skończy?”

Ewa na co dzień jest szanowanym psychoterapeutą. Skrywa jednak mroczną tajemnicę, którą poza nią zna tylko jedna osoba.

Pewnego dnia kobieta dostaje na Instagramie wiadomość video od swojej byłej pacjentki, Martyny, która przebywa na leczeniu w szpitalu psychiatrycznym. Gdy odtwarza filmik, widzi sceny, o których wolałaby zapomnieć.

Tylko Martyna wie, co Ewa zrobiła przed laty. Teraz grozi, że upubliczni nagranie, jeżeli lekarka nie pomoże jej w rozwiązaniu sprawy głośnego morderstwa sprzed kilku miesięcy. Ewa wie, że musi się zgodzić. W miarę zgłębiania się w kryminalną sprawę, odkrywa coraz więcej powiązań między śmiercią 40-letniego mężczyzny a swoją mroczną i bolesną przeszłością.


,,Nie patrz" to druga część trylogii hejterskiej, w której wracają niektórzy bohaterowie z pierwszej części, ale nie wszyscy. Ogólnie sam autor przyznał, że można ją czytać bez znajomości pierwszego tomu, pomimo tego, że fabuła książki przedstawia na  wydarzenia bezpośrednio powiązane z jego debiutancką powieścią. Według mnie o wiele lepiej wątki wybrzmiewają, kiedy zna się już historię z poprzedniego tomu. 

Dokładnie oba tomy łączy ze sobą wątek szanowanej psychoterapeutki Ewy, która była lekarzem Martyny. Dziewczyna obecnie przebywa w szpitali psychiatryczny, ale wciąż jeśli ma ku temu okazję to sprawdza swój profil przez to zaangażowała się w kolejną sytuację, ale osobiście nie może się nią zająć, dlatego zmusza Ewę, by pomogła nastolatkom. Ostatecznie rozpoczyna własne śledztwo, by poznać prawdę o morderstwie sprzed paru miesięcy. 

W podobnie jak w pierwszej części, w ,,Nie patrz" mamy do czynienia z bohaterami, którzy mają problemy i sobie z nimi nie radzą. W związku z czym uciekają w używki takie  jak alkohol i narkotyki. Z czasem te zachowania przeobrażają się w nałóg. Ciężko w książkach Marcela Mossa z tej serii znaleźć bohaterów, w których inne postacie w sposób zdrowy mogłyby znaleźć oparcie i spokój.  W drugiej części trylogii hejterskiej jest wyraźna grupa dorosłych i nastolatków. Nie zmienia to faktu, że wszyscy bohaterów ,,Nie patrz" są zagubieni i zdeprawowani. 

Bohaterowie zostali przedstawieni w dość krzywdzący sposób, zabrakło w nich przedstawienia psychologicznej głębi. Dostajemy zbuntowanych, stereotypowych i naiwnych nastolatków, którzy stwarzają pozory osób, którymi nie da się manipulować i zdają sobie sprawę, jak przewrotne i niesprawiedliwie jest życie, jednak to tylko 

Chyba podejrzewam co kierowało autorem, kiedy pisał postać Ewy. Psychoterapeutki, która  nie radzi sobie z zazdrością i alkoholem. Wszystkim na dobre by wyszło, kiedy  sama udałaby się na terapię.  Wiele osób wykonuje zawód, do którego się nie nadaje i co jakiś czas jest o takich osobach głośno. Tymczasem nie dostajemy obrazu kobiety złamanej przez życie, a osobę  pozbawionej wszelkich marali. 

Tak jak w poprzedniej części mamy dwie płaszczyzny czasowe, które wzajemnie się uzupełniają. Wydarzenia z przeszłości pokazują co doprowadziła do tego, że bohaterowie znaleźli się w obecnej sytuacji. Ponadto opisy dalej nie są rozbudowane, a zdania w większości przypadku są proste. Autor przede wszystkim skupia się na przedstawieniu bohaterów i ich emocjo. Z dialogami bywa różnie, ale w większości słownictwo jest dopasowano do odpowiedniej grypy wiekowej bohaterów. W wypowiedziach bohaterów pojawiają się wulgaryzmu, ale one podkreślają obecną sytuację bohaterów i ich stan emocjonalny. 

Marcel Moss w drugiej części trylogii hejterskiej wprowadził wątek manipulacji, gwałtu i mobbingu. Swoją drogą wątek wykorzystania seksualnego został w tej książce pokazany w dość krzywdzący sposób. Zabrakło także oryginalności, bo choć autor odłożył w czasie wątek Michała, to w ,,Nie odpisuj" również mamy motyw przemocy w związku, w którym to kobieta jest oprawcą, a nie ofiarą. Dodatkowo wszyscy w tej części bez wyjątku mają problem z alkoholem, który również był mocno akcentowany w pierwszej części. Książkę z pewnością czyta się szybko, ale autor nie zatrzymuję się ani na moment, by dać czas na przemyślenie ich decyzji. Odniosłam wrażenie, że w tym tomie bardziej skupił się na opisach makabrycznych i dyskusyjnych scenach, aniżeli na psychologicznym ich psychologicznym aspekcie. Co znacznie obniżyło ich rangę. Książkę dalej czyta się szybko. 

Z książkami Marcela Mossa mam duży problem, bo choć poruszają w dość mocny sposób ważne tematy społeczne, to nie do końca trafiają  do mnie od strony literackiej, choć tutaj widzę progres względem pierwszego tomu, to muszę przyznać, że fabularnie pierwszy tom podobał mi się bardziej. 

Nie odpisuj| Nie patrz

39 komentarzy:

  1. Jakbym nie miała stosów do nadganiania, to bym sięgnęła z ciekawości.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgodzę się, że są w fabule ważne wątki, są zaskakujące zwroty akcji, ale literacko czasem nie jest za dobrze. Mnie jednak nieźle się czyta książki tego autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ta przygoda czytelnicza jeszcze przede mną, na razie zapoznałam się z "Nie wiesz wszystkiego". :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeśli znajdę tę książkę w mojej bibliotece, to przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czeka na mnie inna książkę tego autora, ale po tę serię też chcę sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobrze, że jest progres względem pierwszego tomu. Ja osobiście nie znam tej trylogii, ale zaintrygowała mnie i chętnie wyrobię sobie na jej temat własne zdanie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wydaje mi się,że też czułabym lekki niedosyt - bo lubię książki z rozbudowaną i pogłębioną warstwą psychologiczną.

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka wydaje się być interesująca mimo, iż rzadko czytam taki rodzaj.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ogólnie większość książek tego autora przypadła mi do gustu. Czytałam wszystkie.

    OdpowiedzUsuń
  10. ta książka porusza trudne tematy, które są bardzo na czasie i mogą dotknąć każdego z nas

    OdpowiedzUsuń
  11. Dość ciekawa fabuła, bardzo mi się podoba.
    Jak znajdę chociaz trochę czasu to na pewno po nia siegnę :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie miałam okazji jeszcze czytać tej książki - choć historia w niej jaka się rozgrywa zainteresowała mnie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie czuję się zachęcona do tej książki (a właściwie tych, bo zawsze wolę czytać od pierwszej części).

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam do nadrobienia kilka książek autora, ale przyznaję, że lubię jego styl :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie jest to gatunek książkowy po który bym sięgnęła albo komukolwiek poleciła ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ojej. Dla mnie mocna książka. Nie wiem czy dotrwalabym do końca... Już na samym początku miałam dreszcze. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Czytanie książek tego autora jest ciekawym doświadczeniem ze względu na poruszane tematy.

    OdpowiedzUsuń
  18. bardzo lubię tak skonstruowaną fabułę, zwłaszcza, ze jak widzę, ze autor się rozwija w każdej kolejnej części :-)

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie słyszałam nigdy o tej serii, jednak nie jestem pewna, czy byłoby to coś dla mnie. Tematy, które porusza autor, są zdecydowanie trudne, a chyba nie mam aktualnie ochoty na coś tak przytłaczającego :( Tak czy inaczej, bardzo dobra recenzja!

    Pozdrawiam
    BOOKS OF SOULS

    OdpowiedzUsuń
  20. Fabuła wydaje się nadawać nawet na film / serial kryminalny. Dawno nie czytałam nic z tego gatunku, ale lubię wątki psychologiczne / terapii. Mimo to częściej sięgam po thriller w formie telewizyjnej / kinowej.

    Pozdrawiam Zakładka do Przyszłości

    OdpowiedzUsuń
  21. Dobrze, że można czytać bez znajomosci tomu pierwszego bo jakoś książki w częściach to nie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Świetna jest ta książka, narracja poprowadzona jest po mistrzowsku, książka trzyma w napięciu!

    OdpowiedzUsuń
  23. Jak na razie nie mam w planach tej trylogii...w sumie czytelniczo jestem w zupełnie innym klimacie.

    OdpowiedzUsuń
  24. Co to takiego: trylogia hejterska? Nie znam tego określenia. To trylogia pisana przez hejtera, czy opowiadająca o hejterach, czy jedno i drugie?

    OdpowiedzUsuń
  25. Jestem ciekawa tej trylogii

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo lubię książki Mossa, ale tej nie czytałam. Poprzedniej części też nie, więc te dwie mam do nadrobienia. ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Bardzo lubię autora, tej książki jeszcze nie miałam okazji czytać, ale wszystko przede mną :)

    OdpowiedzUsuń
  28. tematyka książki na czasie myślę wpisująca się w obecne problemy młodzieży choć ta bohaterka psycholożki pewnie by mnie denerwowała

    OdpowiedzUsuń
  29. Ja i tak chyba zacznę od początku, bo nie lubię czytać serii od środka. Choć to powierzchowne podejście do tematu nie do końca zachęca do lektury.

    OdpowiedzUsuń
  30. Nie czytałam nic tego autora, ale już od samego czytania recenzji włos się jeży na głowie...

    OdpowiedzUsuń
  31. Nie czytałam, ale brzmi interesująco ze względu na główną bohaterkę...

    OdpowiedzUsuń
  32. Zawsze wybierasz świetne cytaty.

    Szkoda, że książka trochę zawodzi.

    OdpowiedzUsuń
  33. Szkoda że trochę się zawiodłaś ale często tak bywa że 2 tom jest gorszy od 1 - temat ciekawy ale nie jestem pewna czy to seria dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  34. bardzo podoba mi się Twoja recenzja , która ukazuje wady i zalety tej książki. nie wiem czy trafiłaby w mój gust

    OdpowiedzUsuń
  35. Z tego co kojarzę, Wydawnictwo Filia słynie z takich klimatów - a to oznacza,że zawsze znajdę w ich ofercie coś dla siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Brzmi ciekawie, chętnie sięgnę w wolnej chwili po tę książkę, ale najpierw nadrobię pierwszy tom. :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Poruszony został dość istotny temat jak widzę, ale ja obecnie potrzebuję czegoś bardziej optymistycznego.

    OdpowiedzUsuń
  38. Myślę, że mogłaby mnie zaciekawić ta książka 😊

    OdpowiedzUsuń

© 2020 | graphic-luna