W tej witrynie są wykorzystywane pliki cookie, których google używa do świadczenia swoich usług i analizowania ruchu. Twój adres ip i nazwa klienta użytkownika oraz dane dotyczące wydajności i bezpieczeństwa są udostępniane firmie google, by zapewnić odpowiednią jakość usług, generować statystyki użytkowania oraz wykrywać nadużycia i na nie reagować.
,,Cud, Miód, Malina" Aneta Jadowska
niedziela, 18 kwietnia 2021

Cud, Miód, Malina
Aneta Jadowska 
Ilustracje: Magdalena Babińska
Wydawnictwo: SQN
Rok wydania: 2020 
Ilość stron: 416
Opis 

Mówią, że z rodziną dobrze wychodzi się tylko na zdjęciu… Nie z tą!

Zresztą spróbujcie ustawić klan Koźlaków do fotografii. Powodzenia!

Koźlaczki – wiedźmy, kobiety magiczne i sarkastyczne, nie poprzestają na półśrodkach i kiedy trzeba, idą na całość. Są nieobliczalne, ale mieszkańcy Zielonego Jaru wiedzą, że zawsze mogą na nie liczyć.

A każda z nich może liczyć na resztę rodziny. Na dobre, złe i to szalone pomiędzy.

Do kogo zadzwonisz, gdy twój krewny na łożu śmierci wyzna, że przegrał duszę w szulerni demonów?

Jak zmienić chłopaka w kozę i z powrotem?

Jakim cudem ogar piekielny reaguje na "kici, kici"?

Czy w tej rodzinie "i żyli długo i szczęśliwie" jest w ogóle możliwe bez małej katastrofy?

Długo wyczekiwana książka o nietuzinkowym klanie Koźlaków, znanych z opowiadań w antologiach "Dynia i jemioła", "Harda Horda" i "Idiota skończony".

W Zielonym Jarze nie zdołacie się nudzić. Narcyza Koźlak nigdy na to nie pozwoli.


,,Cud, Miód, Malina" Anety Jadowskiej to cudowny, lekki zbiór ośmiu opowiadań, który poprawił mi humor i nie raz wywołał uśmiech na mojej twarzy. Pierwszy raz czytelnicy mogli poznać ród Koźlaczek w 2018 roku, kiedy to opowiadanie ,,Idiota skończony" trafił do antologii o tym samym tytule od wydawnictwa Fabryka słów. Od tego czasu Koźlaczki żyły w wyobraźni autorki i nie jeden raz ich historie zasiliły inne antologie, aż rok temu dostały swoją książkę, w której niektóre opowiadania się powtórzymy (jedne zostały w niezmienionej formie, a na jedno zostały naniesione poprawki), ale znaczna większość  tekstów zawartych w tej książce, to były nowe historie dotąd nigdzie nie opublikowane.

,,Cud, Miód, Malina" to książka, która przedstawia perypetie rodu Koźlaczek, silnych i niezależnych wiedźm, które od lat żyją w Zielonym Jarze w okolicach Łodzi, gdzie magia przenika na co dzień z życiem normalnych śmiertelników. To świat, w którym możesz przez przypadek zmienić swojego chłopka w kozę i przez przypadek znaleźć trupa w polu, w najmniej dogodnym momencie. Jednocześnie Narcyza pokazuje, że wiek to tylko liczby i dobrze bawi się ze swoimi koleżankami w innych krajach Europy ściągając na siebie Europol. To kobieta energiczna i temperamentna, która samego diabła się nie boi.

Jak pewnie się  już domyślacie zbiór opowiadań ,,Cud, Miód, Malina" skupia się głównie na kobiecych silnych bohaterkach z rodzinny rodu Koźlaków, którym rodzą się głównie córki. Dzięki temu książka ta ma feministyczny wydźwięk. 

Malina główna bohaterka całego zbioru, która łączy ze sobą wszystkie opowiadania sama nazywa siebie czarną owcą rodzinny, ale okazała się najmniej interesująca bohaterką. Często nie wychodzą jaj zaklęcia i wpada w tarapaty, a raczej problemy ją znajdują. Lubi rysować i ma starszą siostrę Jagodę, która idealnie wpisuje się w schemat ich rodziny.

Matką Jagody i Maliny jest Aronia Koźlak jest głową sabatu i panią burmistrz Zielonego Jaru. Jest ona także główną bohaterką jednego opowiadania, które przedstawia lata jej młodości. Aktualnie lubi mieć wszystko perfekcyjnie zrobione i to ona trzyma swoją zwariowaną rodzinkę w ryzach. 

O Narcyzie już co nieco pisała. To starsza energiczna, zwariowana wiedźma, która nieraz obchodziła już 130 lat. Do wielu sytuacji podchodzi z humorem i znanym sobie dystansem. 

Warto wspomnieć też o Klonie, bo choć zazwyczaj jest cichym, wycofanym chłopkiem, to potrafi zyskać sympatie czytelników, ale i będzie miał okazje pokazać się z innej strony. 

Opowiadania w zbiorze ,,Cud, Miód, Malina" Anety Jadowskiej są różnej długości. Moją też podobny klimat i ton, ale niektóre historie wyróżniają się na tle. Poza czysto rozrywkowymi wątkami, w tej antologii można przeczytać poważniejsze historie. Skupiający się wokół relacji rodzinnych, zrozumienia i pogodzenia się z niektórymi sytuacji. Na pewno wyróżnia się opowiadano w klimacie horroru oraz ,,Niepozorny talent" poważniejsza historia z wątkiem przemocy fizycznej i psychicznej w rodzinie, na którą wszyscy wokół patrzą biernie, ponieważ oprawcą okazał się mąż, proszącej o pomoc Narcyzę, Bernadetty Wagner. Przy okazji ojciec jej dzieci jest ważną persona, z która ludzie nie chcą mieć na pieńku.

Mnie zbiór opowiadań ,,Cud, Miód, Malina" Anety Jadowskiej oczarował i z chęcią poczytałabym o jeszcze innych przygodach wiedź. To lekka, przepełniona czarnym humorem książka, która stara się również pod płaszczykiem elementów fantastycznych i nadprzyrodzonych  przemycić ważne wartości i zwrócić uwagę na niektóre problemy naszego świata, w taki sposób, by nie były przytłaczające. Gorąca wam polecam przygody rodu koźlaczek. Na końcu swojej opinii chciałam jeszcze wspomnieć o ilustracjach Magdaleny Babińskiej, której prace idealnie komponowały się z całą treścią zbioru.

48 komentarzy:

  1. Cudowna książka, świetnie się przy niej bawiłam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytałam nic tej autorki, ale na temat tego zbioru czytałam sporo pochlebnych opinii.

    OdpowiedzUsuń
  3. Same dobre recenzje czytam o tej książce. Chyba muszę sprawdzić.

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię od czasu do czasu poczytać opowiadania, więc jestem jak najbardziej na tak.

    OdpowiedzUsuń
  5. Taki lekki zbiór z pewnością i mnie przypadłby do gustu! Noi jeszcze te przyciągające ilustracje.... Odbieram bardzo pozytywnie!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawy zbiór opowiadań pozwala się odprężyć, zrelaksować i miło spędzić czas.

    OdpowiedzUsuń
  7. Taki lekki zbiór również i mnie przypadłby do gustu! Noi jeszcze te wpasowane ilustracje... Odbieram bardzo pozytywnie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubię książki autorki, zbiory opowiadań nie są mi obce, więc na pewno przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie planowałam tej książki, ale może kiedyś się skusze. Na razie jednak mam mnóstwo innych pozycji do nadrobienia

    OdpowiedzUsuń
  10. Co prawda,nie jest to mój gatunek czytelniczy, ale już tyle dobrego czytałam o tej książce, że mam coraz większą ochotę, aby po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  11. Z fantastyką mi nie po drodze, ale ogólnie opowiadania lubię czytać 😉

    OdpowiedzUsuń
  12. długo zbierałam się do Jadowskiej, ale jak przeczytałam Miód Malinę to stałam się wielką fanką i czekam na kolejne przygody Koźlaczek <3

    OdpowiedzUsuń
  13. Wprawdzie nie przepadam za czytaniem o wiedźmach, ale te opowiadania z chęcią bym poznała. Szczególnie mocno ciekawi mnie opowiadanie z wątkiem przemocy w rodzinie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Czytałam tę książkę w grudniu i uwielbiam :) W ogóle lubię książki Anety Jadowskiej, co jest w sumie dla mnie odrobinę niespodziewane, ponieważ nigdy nie przepadałam za twórczością polskich autorów, a zwłaszcza w dziedzinie fantastyki.

    OdpowiedzUsuń
  15. Dużo słyszałam o książkach tej autorki, ale jeszcze nie zdecydowałam się na zapoznanie z jej twórczością. Póki co mam sporo książek do przeczytania, na których dużo bardziej mi zależy.

    OdpowiedzUsuń
  16. Przyznam szczerze, że nie przepadam zbytnio za opowiadaniami, dlatego zastanowię się jeszcze, czy mimo wszystko sięgnąć po antologię ,,Cud, Miód, Malina".

    OdpowiedzUsuń
  17. Nazwisko autorki nie jest mi obce, chętnie zapoznam się z tym zbiorem.

    OdpowiedzUsuń
  18. Ja niestety wyznaję właśnie zasadę,że z rodziną (a przynajmniej z większością jej członków) najlepiej na zdjęciu. Znam mało naprawdę zgodnych rodzin,które są ze sobą faktycznie blisko.Może ta książka trochę zmieniłaby moje podejście ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Tytuł bardzo mnie zachęcił, a nawet rozbawił, gdyż dużo osób się tak do mnie zwraca. Zapisuję jej tytuł i napewno przeczytam :D
    https://rilseeee.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  20. Zapisuję tytuł, koniecznie muszę przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  21. Swego czasu w mieście obok było spotkanie z tą autorką, ciekawe przeżycie.

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo lubie opowiadnia, moze sie skusze? Dziekuje i pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  23. Chciałabym poczytać te historie, bo książki jeszcze nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie znam jeszcze twórczości autorki. Lubię opowiadania, z chęcią przeczytałabym tę książkę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. brzmi super:D na poprawę humoru jak najbardziej:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Już sądziłam, że te opowiadania trafią do mnie, ale czarnego humoru specjalnie nie lubię zarówno w książkach jak i filmach.

    OdpowiedzUsuń
  27. Takie książki z czarnym humorem bardzo lubię więc chętnie skorzystam z Twojej podpowiedzi 🙂

    OdpowiedzUsuń
  28. Chętnie zwrócę uwagę na ten tytuł, czasem właśnie krótkich form literackich poszukuję, tak na krótkie czytanie przed snem. :)

    OdpowiedzUsuń
  29. chciałabym mieć tą książkę w swojej biblioteczce, czasami mam choć tylko na opowiadania, w życiu jest wiele problemów i często mamy pod górkę dlatego chętnie sięgam po wesołe historie

    OdpowiedzUsuń
  30. Na pewno lekko i przyjemnie się czyta. Idealna książka na relaks.

    OdpowiedzUsuń
  31. Słyszałam wiele dobrego o twórczości pani Jadowskiej, ale do tej pory się z nią nie zapoznałam, bo z fantastyką trochę mi nie po drodze. Ale kto wie, może sięgnę po "Cud, miód, malina" i też poczuję się oczarowana?

    OdpowiedzUsuń
  32. To pozycja która wciąż czeka i nie może się doczekać. Niestety :D Ale kiedyś, zdecydowanie ją przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  33. Chętnie przeczytałabym ten zbiór opowiadań :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  34. Z książkami pani Jadowskiej mam trudną relację - niektóre kocham, inne trochę mnie wykończyły, ale muszę przyznać, że im nowsza książka tym lepiej trafia w mój gust, więc "Cud, miód, malina" mnie kusi. Również tematyka brzmi zachęcająco, lubię książki poświęcone silnym kobiecym postaciom. ;)

    OdpowiedzUsuń
  35. Jeżeli ktoś lubi elementy fantastyki i czarnego humoru to te opowiadania są idealne dla niej.

    OdpowiedzUsuń
  36. Lubię zbiory opowiadań, chętnie przeczytała bym tę książkę tym bardziej że nie znam autorki

    OdpowiedzUsuń
  37. Okładka tej książki jest rewelacyjna - już sam aspekt wizualny bardzo zachęca do sięgnięcia po nią!

    OdpowiedzUsuń
  38. Jandowskiej chciałabym przeczytać najnowszą książkę dla dzieci - fragment bardzo mi sie spodobał a tak to nie znam twórczości i obawiam sie tej dla dorosłych

    OdpowiedzUsuń
  39. A myślałam, że to słodka książeczka. Najpierw pomyślałam, że nie w moim stylu, ale gdy przeczytałam recenzję do końca chętnie po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  40. Czarny humor to nie są moje ulubione klimaty, ale ostatnio przełamuję się i sięgam po pozycje, które nie są w moim typie :D

    OdpowiedzUsuń
  41. Ciekawi mnie szata graficzna tej książki. Sprawdzę, jeśli zobaczę ten tytuł w księgarni :)

    Pozdrawiam Zakładka do Przyszłości

    OdpowiedzUsuń
  42. Koniecznie muszę go dorwać ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  43. Lubię krótkie formy, więc będę mieć tę publikację na uwadze :)

    OdpowiedzUsuń
  44. No nie wiem, uwielbiam takie klimaty, ale jakoś ta pozycja mnie nie przekonuje. Wręcz przeciwnie :/

    OdpowiedzUsuń
  45. Okładka ładna, a nad książką się jeszcze zastanowię ;)

    OdpowiedzUsuń
  46. Muszę się w końcu z nią zapoznać. Do tej pory czytałam jedną książkę autorki i nawet mi się podobała: "Trup na plaży i inne sekrety rodzinne".

    OdpowiedzUsuń

© 2020 | graphic-luna