W tej witrynie są wykorzystywane pliki cookie, których google używa do świadczenia swoich usług i analizowania ruchu. Twój adres ip i nazwa klienta użytkownika oraz dane dotyczące wydajności i bezpieczeństwa są udostępniane firmie google, by zapewnić odpowiednią jakość usług, generować statystyki użytkowania oraz wykrywać nadużycia i na nie reagować.
,,Tajemnica Jolanty T." Ewa Ostrowska, Witold Wysmułek
niedziela, 20 czerwca 2021
,,Tajemnica Jolanty T." 
Ewa Ostrowska, Witold Wysmułek
Wydawnictwo: Oficynka 
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 
Opis. Ostrzegam opis dużo zdradza. 
Leon Taski ma duże ambicje. Chce być kimś, bogatym i powszechnie szanowanym. Wierzy, że dla swojej rodziny i znajomych jest panem i jak pan, za pomocą chłosty i okrutnego traktowania, wymusza posłuch. Pewnego dnia miarka się przebiera. Doprowadzona do ostateczności żona morduje męża, a wszystkiemu przygląda się ich córka Jolanta. Traumatyczny początek losów młodej dziewczyny odsłania okrutne i mroczne motywacje bohaterów i ich zmagania z samymi sobą.

Na rynku wydawniczym pojawia się wiele thrillerów psychologicznych, w których jednak dominuje wątek obyczajowy, a cechy ważne dla suspensu schodzą na dalszy plan. ,,Tajemnica Jolanty T." to niepozorna, krótka książka  wyróżniająca się na tle swojego gatunku, do którego teraz bardzo łatwo przychodzi przypisywanie nieodpowiednich książek. W pewnym sensie autorzy odwrócili piramidę budowania fabuły, ponieważ od początku znamy sprawcę, wydarzenia, które doprowadziły do zbrodni i sam jej przebieg, który swoją drogą zdradza sam blurb, więc ponownie ostrzegam przed jego przeczytaniem.  Ewa Ostrowska, Witold Wysmułek przede wszystkim skupi się na kreacjach bohaterów i ich motywacjach już po tych traumatycznych wydarzeń

Ojciec Jolanty okazał się bardzo wyrachowanym potworem i manipulantem, który stosując przemoc fizyczną i psychiczną wobec swojej córki i żony doprowadzał przede wszystkim Cecylię do skraju swojej wytrzymałości przy tym uchodząc za kochającego męża i ojca, dobrego lekarza i człowieka. Prawdziwa fabułą rozpoczyna się dopiero po uwolnieniu się spod jego tyranii. 

Cecylia okazała się kobietą bardzo silną, nietuzinkową. Czasami zastanawiałam się czy wizja jej życia jakie przedstawiała swojej córce nie zaczęła jej się mieszać z prawdziwym obrazem rzeczywistości. Żyjąca w ciągłym strachu i obawie o swoją córkę zaczęła popadać w paranoję, która niejednokrotnie musiała wykazać się swoją inteligentnością i przebiegłością. 

Postać Jolanty jest równie intrygującą postacią, ponieważ obserwujemy jak, jako mała dziewczyna wyparła makabryczne wspomnienia z pamięci, ale widzimy jak niektóre obrazu feralnej nocy do niej wracają, wywołane przez niektóre zwroty.  Przez co jest ona zagubiona i żyjąc pod kloszem swojej paranoicznej matki nie widzi realnego obrazu świata. Jednak wraz z dojrzewaniem zaczyna rozumieć więcej rzeczy. 

Równie ciekawie, choć krótko zostało w książce przedstawione społeczeństwo małej miejscowości, nie zdające sobie sprawy z wydarzeń, które rozgrywały się ze drzwiami domu szanowanego doktora. Zwłaszcza interesującym aspektem jest ich podejście do małej Jolanty. 

Poznana  później rodzina Nowaków jest ważna, ale odniosłam wrażenie, że z ich historii można by zbudować ciekawszy wątek. Zwłaszcza, że też mają swój bagaż doświadczeń, który został tylko zasygnalizowany, by podeprzeć  ich motywacje niesienia pomocy Cecylii i jej córce. 

Jak już pewnie się wiecie w powieści ,,Tajemnica Jolanty T." nie ma klasycznego śledztwa i ścigania się z czasem bohaterów. Dochodzeniem po tropach do rozwikłania zagadki, zamiast tego mamy subiektywną narrację, ciekawe opisy i przede wszystkim ciągłe poczucie zagrożenia, że tajemnica skrywana przez dwie kobiety się wyda. Co nadaje tej książce niepowtarzalnego klimatu, bo poczucie strachu nie opuszcza, aż do ostatniego rozdziału.  Opisy nie są długie, ale idealnie wpisują się w tę historię. Ich skrótowość również pełni tutaj funkcję budowania napięcia i grozy.  Sama fabuła osadzona jest po wojnie, więc w czasie dużych zmian i zmieniającej się mentalności pokolenie, co jest widoczne na kartach tej powieśći. 

,,Tajemnica Jolanty T." Ewy Ostrowskiej, Witolda Wysmułka to jedna z tych, książek po której nie oczekujemy wiele, ale pozytywnie zaskakuje i zapada w pamięci. Zdecydowanie warto zapoznać się z tą historią i ciekawymi kreacjami bohaterów. 

Za egzemplarz recenzencki dziękuję wydawnictwu.

47 komentarzy:

  1. Chyba nie dla mnie.... choć sama nie wiem...

    OdpowiedzUsuń
  2. Temat trudny, ale ciekawy sposób napisania tej książki kusi mnie, aby po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  3. Na pewno będę czytała tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam zupełnie inne odczucia po przeczytaniu - nie czułam klimatu, całość wydaje mi się po prostu niedopracowana, jakby autor bał się pójść dalej i w efekcie nie dorysował nic w odpowiednim stopniu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mi również bardzo się podobała

    OdpowiedzUsuń
  6. Oj, faktycznie taki spoiler w samym opisie książki?! Ciekawe, jak mimo tego przebiegała by lektura, bo lubię powieści tego typu

    OdpowiedzUsuń
  7. Dobrze, że książka zapada w pamięci. To na pewno jej spory atut.

    OdpowiedzUsuń
  8. Na pewno zachęcają mnie ciekawe kreacje bohaterów. Jestem na tak.

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam thrillery psychologiczne, zwłaszcza te, które faktycznie mają ciekawie rozbudowaną sferę psychologiczną, a jeśli temu towarzyszy umiejętnie prowadzone napięcie, to już niemal pewna satysfakcja czytelnicza. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. super, że książka jest pozytywnym zaskoczeniem, nie czytałam jej jeszcze a lubię takie które trzymają napięciu

    OdpowiedzUsuń
  11. Książka wydaje się zachęcająca musiałabym przeczytaj żeby ją bardziej ocenic

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie znam jeszcze tej książki, ale może kiedyś się na nią skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  13. Dobrze, że książka pozytywnie zaskakuje i zapada w pamięci. W takim razie chętnie poznam ją bliżej.

    OdpowiedzUsuń
  14. Sam tytuł juz brzmi bardzo interesująco oraz tajemniczo ,, Tajemnica Jolanty T" Zdecydowanie muszę sieganąc po tą ksiazke w najblizszym czasie!

    OdpowiedzUsuń
  15. Kilka lat temu czytałam jakąś książkę Ewy Ostrowskiej i z tego co pamiętam mi się podobała. Dlatego też może i tej dam kiedyś szansę.

    OdpowiedzUsuń
  16. Brzmi całkiem nieźle, chętnie poznałabym ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie mam jej na razie w planach, ale nie mówię nie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo ciekawie zapowiada się ta książka, na pewno warto ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  19. Dobrze, że to jedna z tych książek, która pozytywnie zaskakuje.

    OdpowiedzUsuń
  20. Może być to ciekawa pozycja, nie zwróciłam na nią uwagi.

    OdpowiedzUsuń
  21. Lubię takie książki, które zapadają w pamięć;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Ta książka idealnie się wpisuje w gusta mojej znajomej :) Uwielbia takie tajemnicze historię, a twoja recenzja nawet mnie zaciekawiła :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Ta książka idealnie się wpisuje w gusta mojej znajomej. Ona lubi takie tajemnicze historię, a twoja recenzja nawet mnie zaciekawiła :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Jestem fanką thrillerów i kryminałów, w których razem z bohaterami dążę do rozwiązania kryminalnej zagadki. I choć "Tajemnica Jolanty T." pozbawiona jest takiego śledztwa, to książka bardzo mnie zaciekawiła.

    OdpowiedzUsuń
  25. Czytałabym! Ostatnio słucham dużo kryminalnych podcastów i z opisu wnioskuję,że ta książka może być utrzymana w podobnych mrocznych klimatach.

    OdpowiedzUsuń
  26. Ta pozycja mnie zaintrygowała!

    OdpowiedzUsuń
  27. Być może kiedyś skuszę się przeczytać :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  28. Jakoś nie mam przekonania do tej historii. Wolę bardziej pełnokrwiste kryminały.

    OdpowiedzUsuń
  29. Wydaje mi się, że kiedyś coś czytałam pani Ostrowskiej i bardzo mi się podobało. Chętnie zatem sprawdzę i ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  30. ciekawa pozycja i dobre prezentowanie akcji oraz bohaterów:D sam smak:)

    OdpowiedzUsuń
  31. Niby z dawką grozy, niby z dawką zagadek, ale sama fabuła wciąga cztalnika :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Z tego co piszesz, to warto po nią sięgnąć. Zapiszę sobie na listę książek do przeczytania

    OdpowiedzUsuń
  33. Lubię takie zaskakujące książki, więc będę miała ją na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  34. Nie słyszałam jeszcze o tej książce, ale czuję się zaciekawiona.

    OdpowiedzUsuń
  35. od początku znamy sprawcę?

    OdpowiedzUsuń
  36. Mam wrażenie, że to odrobinę za ciężka książka dla mnie na teraz, ale muszę napisać, że recenzja obiecuje intrygującą lekturę. Widać też dlaczego ta książka wyróżnia się wśród innych jej podobnych.

    OdpowiedzUsuń
  37. Generalnie, zwracam wielką uwagę na kreację bohaterów, oczekuję, że zostaną wyraziście i przekonująco przedstawieni, tak abym mogła mocno wczuć się w ich historie.

    OdpowiedzUsuń
  38. uwielbiam książki, które trzymają w napięciu, to sprawia, że trudno się od nich oderwać

    OdpowiedzUsuń
  39. Wczoraj przeczytałam świetny thriller i chętnie poznałabym także ten. Lubię obok romansów ten gatunek

    OdpowiedzUsuń
  40. Dobrze, że opisy nie są długie, a książka zapada w pamięci.

    OdpowiedzUsuń
  41. Może kiedyś skuszę się na ten tytuł, skoro tak polecasz.

    OdpowiedzUsuń
  42. Historia całkiem fajna, ale okładka mrożąca trochę krew w żyłach.

    OdpowiedzUsuń
  43. Zaciekawiła mnie ta książka. Nie słyszałam o niej, a wydaje się ciekawa. Przeczytam ją na pewno.

    OdpowiedzUsuń
  44. Bardzo ciekawa recenzja, będę zaglądać częściej :)

    OdpowiedzUsuń
  45. nie jest to książka dla mnie, chociaż Twoja recenzja bardzo kusi to jednak wolałabym coś, co mocniej mnie pobudzi i da się zapamiętać

    OdpowiedzUsuń
  46. Unikam takich książek jak ognia, ale z psychologicznej strony jestem ciekawa rezultatu

    OdpowiedzUsuń

© 2020 | graphic-luna