W tej witrynie są wykorzystywane pliki cookie, których google używa do świadczenia swoich usług i analizowania ruchu. Twój adres ip i nazwa klienta użytkownika oraz dane dotyczące wydajności i bezpieczeństwa są udostępniane firmie google, by zapewnić odpowiednią jakość usług, generować statystyki użytkowania oraz wykrywać nadużycia i na nie reagować.
W kręgu adaptacji - ,,Król"
czwartek, 12 listopada 2020


Nie wiem jak wy, ale w ostatnim czasie zauważyłam, że w Polsce przemysł filmowy i serialowy coraz odważniej i częściej sięga po książki polskich twórców. Nie tylko znanych klasyków, ale współczesnych pisarzy. Mieliśmy ,,Szadź" oraz ,,Żmijowisko" , prace trwają nad adaptacją powieści Katarzyny Bondy, a dziś o ,,Królu" na podstawie książki Szczepana Twardowskiego o tym samym tytule. 

Ja o tym serialu usłyszałam kilka miesięcy temat. Nie zainteresowałam się wówczas tą produkcją, do której premiery jeszcze wówczas trochę zostało. Gdzieś z tyłu głowy od lat mam książkę. Zwłaszcza po 2019 roku, ale od początku, choć muszę przyznać, że o samym procesie powstawania serialu niewiele znalazłam informacji. 


Zdjęcia rozpoczęły się w kwietniu zeszłego roku i potrwały do października. Nagrywano w Warszawie i Łodzi. Serial jest produkcją Canal+ za którą odpowiadało Aurum Film. Ośmio odcinkowy serial wyreżyserował Jan P. Matuszyński,. Nad scenariuszem pracował sam autor Szczepan Twardowski oraz Łukasz M. Maciejewskii i Dana Łukasińska.




W obsadzie znależli się  Michał Żurawski, Magdalena Boczarska,  Arkadiusz Jakubik, Borys Szyc  Andrzej Seweryn,, Bartłomiej Topa, Adam Ferency, Krzysztof Pieczyński, Piotr Pacek, Lena Góra, Aleksandra Pisula, Paweł Wolak, Piotr Żurawski, Aleksandra Konieczna i Masza Wągrock. 


Opis serialu 
Akcja serialu dzieje się w Warszawie w 1937 roku. Nad Europą wisi widmo faszyzmu. Miastem trzęsie żydowski gang pod wodzą polskiego socjalisty, Kuma Kaplicy. Prym wiedzie w nim żydowski bokser, Jakub Szapiro – obiekt uwielbienia warszawskich kobiet oraz źródło zazdrości i lęku wielu mężczyzn. Jakub skrycie marzy o tym, żeby kiedyś zastąpić Kuma i zostać królem Warszawy. Pewnego dnia przejmuje opiekę nad młodym chłopakiem, Moszem Bernsztajnem, w którym widzi swojego następcę. Tymczasem spisek na szczytach władzy może zmienić oblicze Warszawy i całego kraju, wpływając na gangsterskie imperium Kuma, a także na przyszłość samego Szapiry. Uwikłany w skomplikowane relacje z trzema kobietami Jakub stanie wkrótce do decydującej walki o władzę na ulicach miasta


Więcej materiałów promocyjnych, filmów zza kulis, wywiadów z aktorami i twórcami znajdziecie na stronie Canal +. Pierwszy odcinek premierę miał w zeszły piątek. Kolejne będą ukazywały się co piątek przez siedem tygodni. 



O książce Szczepana Twardocha mogliście już słyszeć. Ukazała się 2016 roku nakładem wydawnictwa Literackiego. Niedługo później autor napisał jej kontynuację ,,Królestwo", które w 2019 roku znalazło się w siódemce finalistów Literackiej Nagrody Nike. 

Wydawnictwo Literackie 
Liczba stron: 432

Warszawa. Burzliwe lata trzydzieste XX wieku. Wielokulturowy, podzielony świat u progu drugiej wojny światowej, targany konfliktami narodowymi, politycznymi, społecznymi - w całej złożoności, pokazany nieraz drastycznie, ostro, szokująco. Zwroty akcji, romanse, gwałty, ćwiartowanie ciał, szantaże, przewroty polityczne - tu zaciera się granica między życiem codziennym, polityką, a gangsterką.


Serial ,,Król" jest porównywany do ,,Peaky Blinders". Ja go jeszcze nie widziałam, ale jestem ciekawa jak bardzo jest to trafne lub przestrzelone porównanie.  


Źródło: 1,2 

105 komentarzy:

  1. też mam w planach ten serial, ale jakoś nie mogę się do niego zebrać, może dzisiaj mi sie uda to dam znać jak wrażenia :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzisiaj finał serialu na Cannal+, więc może niebawem poznam twoje zdanie.

      Usuń
  2. Właśnie widziałam wczoraj w telewizji "Szadź" i zainteresował mnie ten tytuł. Tego serialu kompletnie nie znam, lecz myślę, że fabuła by mi się spodobała. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książki nie znam, ale może kiedyś nadrobię. A serial też bym obejrzała. Tylko kiedy to wszystko zrobić? 😁🤣

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie jestem fanem takich filmów, ale czasem uważam, że warto oglądnąć taką ekranizację

    OdpowiedzUsuń
  5. Słyszałam, że rozpocznie się serial na podstawie książki Szczepana Twardocha. To cieszy, że coraz więcej książek doczekuje się wejścia na serialowy ekran.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeśli spodoba mi się książka chętnie zobaczę adaptację. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super. Mam nadzieję, że książka ci się spodoba.

      Usuń
  7. Ja jeszcze nie czytałam książki i to od niej chciałabym zacząć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Najpierw książka później film / serial.

      Usuń
  8. Ciekawa jestem serialu, ale najpierw jednak chciałabym nadrobić książkę, bo już od jakiegoś czasu mam ją w planach. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Ja również od dawna mam ją w planach przeczytać.

      Usuń
  9. Nie czytałam ani książki, ani nie widziałam serialu... ;) pewnie zacznę od tego drugiego, bo ksiązek u mnie już jest mlion w kolejce xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam milion książek do przeczytania, ale ,,Króla" w bliższej przyszłości przeczytam.

      Usuń
  10. Najpierw pozachwycam się książką, o ile okaże się czymś dla mnie, a póxniej chętnie znajdę czas na obejrzenie serialu. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Myślę, że wcześniej u ciebie usłyszę o tej książce.

      Usuń
  11. Odpowiedzi
    1. To teraz częściowo poznałaś zapowiedź książki i serialu.

      Usuń
  12. Książka i serial jeszcze przede mną, ale jak najbardziej musze je sprawdzić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, mam nadzieję, że się nie zawiedziesz ani na książce, ani serialu.

      Usuń
  13. Peaky Blinders jest genialnym serialem, więc jeżeli Król jest podobny to muszę go obowiązkowo zobaczyć.

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie czytałam i nie widzialqm,ale sporo aie nasluchalam,wiec po prosru musze sprawdzic.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że jak sprawdzisz, potwierdzą się słowa innych.

      Usuń
  15. Chyba nie do końca moja bajka :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Książka jeszcze przede mną, a że jest i ekranizacja, nie miałam pojęcia. Muszę koniecznie przeczytać i obejrzeć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też muszę w końcu przeczytać tę książkę.

      Usuń
  17. Ja mam problem z tymi polskimi filmami, które mają nas przenieść do innej epoki. Wszystko jest takie czyste i sztuczne. I niestety ciągle te same twarze się pojawiają na ekranie. A mam wrażenie, że niektórzy polscy aktorzy grają wiecznie tylko jedną rolę, siebie :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście często są za czyste. Można odnieść wrażenie, że niektórzy polscy aktorzy grają we wszystkim.

      Usuń
  18. Podoba mi się coraz częstsze sięganie filmowców po rodzimą literaturę (oczywiście, jeśli jest dobra), ale na sam serial niespecjalnie mam ochotę. Średnio kusi mnie ta tematyka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, ale również mi się podoba, że coraz odważniej filmowcy sięgają po współczesną literaturę.

      Usuń
  19. Raczej nie mój klimat. Staram się też unikać seriali, bo pochłaniają za dużo czasu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Ja też wolę filmy, ponieważ mniej czasu pochłaniają, ale dla niektórych seriali warto poświęcić czas.

      Usuń
  20. Jakiś czas temu przeczytałam książkę... Teraz skuszę się na serial.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, że książka zrobiła na tobie dobre wrażenie. Mam nadzieję, że serial cię nie zawiedzie.

      Usuń
  21. Słyszałam już o tym serialu. Wydaje się być interesujący, więc chętnie go obejrzę :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Przyznam szczerze, że nie słyszałam nigdy wcześniej o ,,Królu'' Szczepana Twardowskiego, toteż nie miałam pojęcia, że powstał serial o tym samym tytule. Niemniej jednak postaram się nadrobić braki w tej kwestii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie wiele razy powieść ta rzucała się w oczy podczas chodzenia po księgarniach. Teraz przyszedł czas, by ją przeczytać.

      Usuń
  23. Książki Twardocha mam w planach, ostatnio są na topie ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. Rzadko oglądam canal+, nawet nie wiem czemu. Widzę, że to błąd, bo można tam zobaczyć naprawdę ciekawe filmy czy serialne. Dzisiaj u mnie brzydko, więc chyba czas zaprzyjaźnić się z canal+.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem są tam bardzo dobre jakościowo produkcje.

      Usuń
  25. Podoba mi się. Po tej recenzji miałabym ochotę ją przeczytać w te jesienne wieczory. Dzięki

    OdpowiedzUsuń
  26. Raczej nie będę miała okazji go zobaczyć, książka też niekoniecznie mnie ciekawiła.

    OdpowiedzUsuń
  27. Nie miałam jeszcze okazji czytać książek Szczepana Twardocha, ale chyba pora to zmienić :) Zanim wezmę się za serial

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem produkcja serialowa bądź filmowa to dobra motywacja, by przeczytać jakąś książkę.

      Usuń
  28. Słyszałam o tym serialu, ale do tej pory byłam przekonana, że jest on emitowany na Netflixie. Myślałam, że go obejrzę, bo byłam zainteygowana, a tu taki klops! No, ale może jeszcze będzie na to szansa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może jeszcze kiedyś go będziesz miała okazję zobaczyć. Teraz Cannal + można oglądać przez Internet.

      Usuń
  29. Mam "Króla" u siebie już dłuższy czas. Jednak jeszcze go nie czytałam, ale na pewno to zrobię. Co do serialu to obejrzę go jak tylko przeczytam książkę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również muszę przeczytać ,,Króla". Serial pewnie też kiedyś zobaczę.

      Usuń
  30. Tym razem chyba się nie skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  31. To dobrze, że twórcy chętnie sięgają po książki współczesnych rodzimych pisarzy, bo absolutnie nie mamy się czego wstydzić. "Czytałam "Króla" i jestem bardzo ciekawa, jak uda się przeniesienie tego na ekran. Trzymam kciuki, by wyszedł dobry serial :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadam się z tobą. Ja mam jeszcze tę książkę przed sobą.

      Usuń
  32. To dobrze, że twórcy chętnie sięgają po książki współczesnych rodzimych pisarzy, bo absolutnie nie mamy się czego wstydzić. "Czytałam "Króla" i jestem bardzo ciekawa, jak uda się przeniesienie tego na ekran. Trzymam kciuki, by wyszedł dobry serial :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Musze obejrzeć, pierwszy odcinek czeka na zobaczenie. Jestem ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  34. Jestem ciekawa tego serialu ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  35. Jakoś serial niezbyt mnie interesuje :P Nie jestem osobą serialową, ale książkę z chęcią bym przeczytała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też wolę bardziej filmowe adaptacje, ale dla niektórych seriali, zwłaszcza na podstawie książek robię wyjątki.

      Usuń
  36. mam w planach serial, nad książką się jeszcze nie zastanawiałam, wydaje się być interesująca :-)

    OdpowiedzUsuń
  37. Też jestem bardzo ciekawa tego serialu i na pewno go zobaczę :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Książka jest moim wyrzutem sumienia, bo od dawna planuję ją przeczytać. W końcu to bardzo ceniony autor. Nie wiedziałam, że będzie adaptacja filmowa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też ją od jakiegoś czasu przeczytać.
      Dokładnie jest to adaptacja serialowa.

      Usuń
  39. Dużo o tym serialu, i dużo dobrego... słyszałam, że to będzie nowa jakość.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja o tej nowej jakości nie słyszałam, ale o tym, że jest to dobra produkcja słyszałam już nieraz.

      Usuń
  40. Niestety, nie znam serii więc nie bardzo wiem co mogłabym o niej powiedzieć. Pozostaje mi tylko jak najszybciej zapoznać się z Królem, wydaje mi się, że wpadnie w mój gust :)
    Wspaniała recenzja, bardzo lubię adaptacje :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡
    Ayuna

    OdpowiedzUsuń
  41. faktycznie coś w tym jest ostatnio polskie filmy i seriale tak jakby poszły w kierunku promowania swoich

    OdpowiedzUsuń
  42. Słyszałam o tym serialu ^^ może uda mi się znaleźć czas i go obejrzeć ale to zobaczymy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że nie zawiedziesz się na nim jak już go obejrzysz.

      Usuń
  43. Książkę czytałam i zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Jestem niezmiernie ciekawa ekranizacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jestem bardzo ciekawa książki. Mam nadzieję, że serial również zrobi na tobie dobre wrażenie.

      Usuń
  44. nie czytałam książki i nawet nie znam jej fabuły.
    Na razie po serial też nie sięgnę :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też na razie nie czytałam książki, ale planuję po nią sięgnąć. W fabule trochę się orientuję.

      Usuń
  45. Nie miałam jeszcze okazji czytać książki, ale serial na pewno obejrzę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też będę dopiero czytać książkę. Serial, obejrzę później.

      Usuń
  46. Nie słyszałam jeszcze ani o książce ani o serialu, brzmi bardzo ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że zaciekawiła cię ta historia.

      Usuń
  47. Chetnie obejrzalabym ten serial, bardzo lubie historie, ktore dzieja sie w czasie miedzywojennym. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na ten moment dalej można obejrzeć ten serial na Canal+

      Usuń
  48. Lubię te nowe adaptacje polskie. Co samą mnie zadziwia ponieważ ja ogólnie nie przepadam za polskimi produkacjami, czy długo, czy krótko metrażowymi i dlatego jest to własnie o tyle dziwne, że ostatnio seriale dośc mi sie poodobają. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  49. Najpierw będę chciała przeczytać książkę :D

    OdpowiedzUsuń
  50. Raczej nie oglądam takich seriali, ale u mnie w rodzinie myślę że się on spodoba :) zwiastun zapowiada się ciekawie. Książki też niestety jeszcze nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Rozumiem, że w twojej rodzinie osoby lubię produkcje w takim klimacie.

      Usuń
  51. Brak mi czasu na seriale może kiedyś nadrobię, bo zapowiada się ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Seriali jest mnóstwo, a czasu brak. Może kiedyś uda ci się go zobaczyć.

      Usuń

© 2020 | graphic-luna