W tej witrynie są wykorzystywane pliki cookie, których google używa do świadczenia swoich usług i analizowania ruchu. Twój adres ip i nazwa klienta użytkownika oraz dane dotyczące wydajności i bezpieczeństwa są udostępniane firmie google, by zapewnić odpowiednią jakość usług, generować statystyki użytkowania oraz wykrywać nadużycia i na nie reagować.
,,Zdrajca z Charlotten Strasse" Adam Wierszuń
niedziela, 29 listopada 2020

 

Zdrajca z Charlotten Strasse
Adam Wierszuń 
Wydawnictwo: Oficynka
Liczba stron: 
Rok wydania: 2020
Opis: 

,,Pełna pasji powieść historyczna.

Jest rok 1938. Europa znajduje się na progu kolejnej wielkiej wojny, a Bruno Lipintz cieszy się stabilną pracą w polskim konsulacie przy Charlotten Strasse we Wrocławiu. Sytuacja zmienia się diametralnie, gdy konsul Leon Koppens wzywa go na prywatną audiencję. Przed mężczyzną pojawia się możliwość realizacji jego największych marzeń i odmiany świata na lepsze. Wszystko ma jednak swoją cenę. Czy jedna osoba może zmienić bieg historii? Czy istnieje limit kosztów poniesionych w imię najwyższej idei?
„Zdrajca z Charlotten Strasse” to powieść historyczna łącząca w sobie wierne odwzorowanie nerwowej atmosfery końcówki lat trzydziestych XX wieku i fikcyjną historię zamachu, który miał zmienić losy świata. Sensacyjne wątki szpiegowskie przeplatają się z filozoficznymi dywagacjami na temat natury zła oraz konsekwencji stawiania mu czoła. Celem autora jest zadanie pytań, które będą czytelnikowi towarzyszyć jeszcze długo po odłożeniu książki na półkę''



,,Zdrajca z Charlotten Strasse" to debiut Adama Wierszunia, którego akcja została, osadzono w przedwojennym Wrocławiu, gdzie Bruno Lipinitz pracuje w polskim konsulacie. Wiodąc spokojne życie u boku swojej żony, aż pewnego dnia dostaje propozycje od przełożonych, która zmienni jego życie bezpowrotnie. 

W książce Adama Wierszunia przejawia się wielu bohaterów. Znamy ich poglądy, możemy ocenić postawę, ale niewiele możemy powiedzieć o ich charakterach. Na ich tle z pewnością wyróżniają się dwie postacie. 

Bruno Lipinitz jest raczej spokojnym i ułożonym mężczyzną, na którego poglądy w dużej mierze miał wpływ dziadek. Postawiony w sytuacjach niecodziennych, ważnych jest zmuszony robić to czego sam po sobie się nie spodziewał. Co najważniejsze, nie pozostaje to bez konsekwencji w jego życiu prywatnym i postawie. Bardzo dobrze widać jak ta postać zmienia się na przestrzeni całej książki. 

Drugą wyróżniającą się postacią jest jego przyjaciel. Spokojny, mądry i wyważony człowiek, który ma wiele możliwości i Bruno wielokrotnie mógł na nim polegać. 

Zdecydowania przez dłuższy czas bohaterowie wydawali mi się najsłabszym elementem książki. Nie są irytujący, ale w pewnym sensie byli mi obojętni i dopiero po skończeniu książki i zmierzeniu się z ich tragedią i wyborami zaczęłam rezonować z nimi. 

Przyznam szczerze, że trochę trwało, zanim całkowicie dałam porwać się fabule, ale po wprowadzenie głównego wątku i przedstawieniu stawki autor idealnie prowadzi tempo akcji, które w kluczowych momentach przyśpiesza, by podkreślić wydźwięk konsekwencji działań bohatera. Później tempo zwalnia, ale tylko by przygotować na kolejne zawirowania w życiu Bruna i dać mu czas na zobaczenie efektu jego działań. 

Nie przyszło ci do głowy, że historia jest rzeczą względną?

Nie sposób nie wspomnieć w przypadku tej powieści, o jej tle historycznym, które jest bardzo istotnym elementem tej książki. Czas międzywojenny, rok przed wybuchem II Wojny Światowej. Narastające napięcie, strach i konsternacja  w ,,Zdrajcy z Charlotten Strasse" są bardzo dobrze uchwycone za sprawą świetnych opisów autora, który zabiera czytelnika także do Wrocławia sprzed wybuchu wojny, szczegółowo go opisując. Do głosy w debiutanckiej powieści Adama Wierszunia dochodzą dwa odmienne poglądy na zaistniałam sytuacje. Obie stronny przedstawiają według siebie logiczne argumenty. W fabułę sprawnie zostały wplecione ciekawostki historyczne, które mnie osobiście nie przytłoczyły, ponieważ lubię historię i byłam ciekawa do czego jeszcze nawiąże autor. Ważnym elementem są także rozważania natury filozoficznej  o przynależności i naturze zła. Nie brakuje subtelnych komentarzy autora. 

Kim jest tytułowy zdrajca? To nie jest do końca jasne od początku. Autor przedstawia mylne tropy i kilku szpiegów. Sam bohater w pewnym momencie nie wie komu ufać i czy naprawdę łączy ich wspólny cel. 

,,Zdrajca z Charlotten Strasse"  został podzielony na dwie księgi, w której przeważają opisy, ale zostały tak dobrze napisane, że nie odczuwa się przekładanych stron. Autor operuje prostym, potocznym językiem, ale w żadnym razie nie można nazwać go banalnym. 

Na koniec muszę wspomnieć o prologu, który bardzo dobrze koresponduje z całą treścią książki, ale dopiero po jej skończeniu  nabiera większego sensu i odsłania smutny i gorzki obraz tej historii i natury ludzkiej. 

,,Zdrajca z Charlotten Strasse" Adama Wierszunia to bardzo dobra powieść historyczna z umiejętnie wplecionymi elementami kryminału i suspensu. Książka ta jest konsekwentna, nieoczywista i wciąga czytelnika. Na swój sposób wyróżnia się spośród innych powieści historycznych osadzonych w tym okresie.  Zaskoczyła mnie pozytywnie, a wam gorąco ją polecam. 


Za możliwość przeczytania dziękuję wydawnictwu Oficynka




88 komentarzy:

  1. Świetnie, że książka zrobiła na tobie tak pozytywne wrażenie 😉

    OdpowiedzUsuń
  2. Widzę, że to całkiem udany debiut. Lubię takie klimaty retro.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przedwojenny Wrocław? Kupuję to! kocham i uwielbiam takie klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  4. Opowieści historyczne zawsze biorę w ciemno. Dodtakowo dopisz tu jeszcza czasy przedwojenne, to juz całkiem przepadłam. Dodatkowo jeszcze twoja opinia, to już całkiem :) dziękuję za polecenie :) Kinga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również lubię powieści historyczne. Nie ma za co. Od tego tu jestem.

      Usuń
  5. Mogłaby dać jej szansę. Taki historyczny kryminał brzmi kusząco :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawi mnie takie połączenie gatunków w książce, więc zapisuję tytuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To połączenie wyszło bardzo ciekawie, więc powinna ci się spodobać.

      Usuń
  7. Nie przepadam za powieściami historycznymi, nawet jeśli mają w sobie nieco innych gatunków. Zdecydowanie nie dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, ale rozumiem. Ciężko lubić każdy gatunek.

      Usuń
  8. Dawno nie czytałam żadnej powieści historycznej, jeżeli polecasz i jak piszesz, że książka wciąga - może się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tez dawno nie czytałam powieści historycznej i jak już ta przełamała czarę, to od razu przeczytałam dwie. Warto się skusić.

      Usuń
  9. Przedwojenny Wrocław... ehhh. Jak to przeczytałam już wiedziałam, ze to książka dla mnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie, iż uważasz, że to książka dla ciebie.

      Usuń
  10. zawsze boję się, ze w takich książkach wątek historyczny zdominuje fabułę, ale widzę tutaj jest to fajnie rozegrane i chętnie sięgnęłabym po tę książkę :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Cieszę się, że rozważasz jej przeczytanie.

      Usuń
  11. Bardzo lubię książki, których akcja toczy się w tamtym okresie. Czas przed wojną bardzo mnie interesuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie ta książka powinna ci się spodobać.

      Usuń
  12. Wlasnie książki w których przewija się historia nie są moim typem ale mojego męża już tak

    OdpowiedzUsuń
  13. Lubię wątki związane z II wojną światową ❤

    OdpowiedzUsuń
  14. Po zapoznaniu się z krótkim opisem, sądzę, iż będzie to MOCNA pozycja. :)
    Jeśli spotkam, to sięgnę. :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawe połączenie gatunków, książka na pewno znajdzie swoich fanów.

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo lubię książki,których akcja rozgrywa się podczas II wojny światowej lub ma w tle tamtejsze wydarzenia. Zawsze bardzo chętnie po nie sięgam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W taki razie ta książka również powinna ci się spodobać.

      Usuń
  17. Nie wiem dlaczego, ale jakoś nie przepadam za książkami osadzonymi w przeszłości - nie zawsze tak jest, ale przeważnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Dla mnie na ogół czas miejsca akcji nie ma dużego znaczenia.

      Usuń
  18. Ja na razie chyba podziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Musze jak najszybciej nadrobić książki z oferty tego wydawnictwa, Kiedyś sporo czytałam z Oficynki i były to udane przygody czytelnicze. :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Po książkę z zainteresowaniem chwycę, takie klimaty w pełni mnie przekonują. :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Jestem ciekawa, czy dałabym się porwać tej lekturze.

    OdpowiedzUsuń
  22. Wygląda ciekawie, Twój opis zachęcająco, będę wiec miala go na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  23. Warta przeczytania a muszę przyznać, że jakoś nie słyszałam wcześniej o tym tytule :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mogłaś nie słyszeć, ponieważ jest to stosunkowo nowa książka.

      Usuń
  24. To coś zdecydowanie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Uwielbiam czytać książki, zwłaszcza zimą. O tej pierwszy raz słyszę, ale chyba poszukam jej i przeczytam, bo ciekawa się wydaje, mimo że za bardzo nie lubie książek historycznych :)
    rilseeee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, że cię zainteresowała, pomimo tego, że nie przepadasz za książkami z tego gatunku.

      Usuń
  26. Chetnie przeczytam, lubie takie szpiegowskie powiesci historyczne. Odmienic losy swiata na lepsze... Brzmi inspirujaco! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie książka Adama Wierszunia powinna ci się spodobać.

      Usuń
  27. Jak na razie raczej nie planuję sięgać po tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Może jeszcze kiedyś znajdzie sie w twoich planach.

      Usuń
  28. To nie książka dla mnie, ale może znajomej się spodoba ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak czy inaczej, warto ją polecić, skoro może być w guście znajomej.

      Usuń
  29. Na razie mówię pas, chyba nie odnajdę się w fabule :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda. Myślę, że bez problemu odnalazłabyś się w fabule.

      Usuń
  30. Raczej nie przepadam za książkami historycznymi:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, ale wiem, że nie każdy lubi ten gatunek.

      Usuń
  31. Rzadko trafiam na książki, które opowiadają o tych czasach :) Ciekawa pozycja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście dość częste są książki, których akcja dzieje się w czasie wojny, a stosunkowo do nich mało jest powieści, których akcja dzieje się przed wojną.

      Usuń
  32. Autor jest mi zupełnie nie znany, ale książka zapowiada się całkiem ciekawie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest to debiutujący autor, więc możesz nie kojarzyć. Cieszę się, że tak myślisz.

      Usuń
  33. Bardzo lubię powieści z wątkami historycznymi, aczkolwiek niekoniecznie z tego okresu. :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Ok, zaintrygowałaś mnie. Czytuję czasem takie kryminały osadzone w historii, ale nie zawsze wypadają one dobrze. Czasem autor nie może sobie poradzić z oddaniem realiów. Tu bym zaryzykowała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym przypadku wypadło to dobrze i warto zaryzykować.

      Usuń
  35. lubię takie niejasności, prowadzenie przez autora w złym kierunku, zwodzenie. Nie słyszałam o tej książce, ale chętnie sięgnę :-)

    OdpowiedzUsuń
  36. Książki historyczne nie są dla mnie, mam negatywny stosunek przez lekcje historii w szkole średniej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właśnie dzięki książkom pokochałam historię.

      Usuń
    2. Współczuje. Ja polubiłam historie w podstawówce, a w gimnazjum się w niej zakochałam. W liceum miałam bardzo wymagającą nauczycielkę, ale dalej mam do niej pozytywny stosunek.

      Usuń
    3. Ksiazki otwierają przed nami wiele drzwi.

      Usuń
  37. Na ogół nie czytam tego typu książek, ale być może kiedyś po tą sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto dać jej szanse, nawet jeśli na ogół nie czyta się takich książek.

      Usuń
  38. Ciekawa recenzja i kusząca lektura :)

    OdpowiedzUsuń
  39. To dobrze, że książką Cię pozytywnie zaskoczyła. Może się kiedyś na nią skuszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mnie to cieszy, że ta książka zaskoczyła mnie pozytywnie. Warto po nią sięgnąć.

      Usuń
    2. Dziękuję za polecenie, postaram się sprawdzić, czy jest dostępna w bibliotece.

      Usuń
  40. Do powieści historycznej podchodzę sceptycznie, ale ta wyjątkowo mnie w pewien sposób zainteresowała i nie wykluczone, że bliżej się z nią zapoznam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę sie, że rozważasz jej przeczytanie, pomimo sceptycznego nastawienia do tego gatunku.

      Usuń
  41. Myślę, że mogłaby fabularnie przypaść mi do gustu. Dziękuję za polecenie.

    OdpowiedzUsuń

© 2020 | graphic-luna